Abonnementsartikel

Tunnelboremaskinen Estrid har nu afsluttet sit arbejde i Østerbros undergrund efter godt tre måneder under jorden, og dermed kan regnvand fra Østerbro ledes ud i havet, så bygninger, veje og kloakker aflastes.

- Det her er et meget vigtigt skridt i at klimasikre Ydre Østerbro. Det er afgørende, at der en vandvej, som kan lede regnvandet ud, fortæller projektleder hos Hofor, Kasper Juel-Berg, i en pressemeddelelse.

Det, han fortæller om, er det omtrent 580 meter lange tunnelprojekt fra Lautrupkaj ved Svanemølleværket til Johan Svendsens Vej ved Strandvejsskolen på Østerbro i København. Her har tunnelboremaskinen Estrid stille og roligt arbejdet sig femad gennem de sidste godt tre måneder, og nu er arbejdet afsluttet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Inden tunnelen er helt klar til at transportere regnvand fra boligområder ud i havet, er der nogle tilslutninger, der mangler, og der bliver lavet en mindre tunnel hen mod Carl Nielsens Allé. Men fra sommeren 2016 vil tunnelen allerede fungere og mindske risikoen for oversvømmelser, når der er kraftig regn over Ydre Østerbro.

Hård undergrund

Før selve borearbejdet gik i gang, blev der fortaget geologiske undersøgelser, men det er dog aldrig til at sige med sikkerhed, hvad maskinen støder på i undergrunden, og dermed hvordan selve boringen vil gå. Undervejs er Estrid stødt på hård og forurenet undergrund, men hun har tygget sig gennem alle forhindringer.

- Da det aldrig er helt sikkert, hvad vi støder på i undergrunden, borer vi os langsomt og kontrolleret fremad. Undergrunden har været meget varieret, og vi har derfor haft nogle stop undervejs, men vi er kommet godt igennem, siger Rasmus Rasmussen, projektchef hos NCC, som i samarbejde med Smet Group er entreprenør på opgaven.

Der kommer flere

Tunnelen på Østerbro er Hofors første regnvandstunnel i København. Men der er allerede planer om en række lignende tunneler blandt andet på Vesterbro, i Valby og i det nordvestlige København. De er klimasikringens "motorveje", som hurtigt kan transportere en stor mængde regnvand væk fra byen. Sideløbende starter Hofor og Københavns Kommune på en række projekter, der skal forsinke vandet og lede det hen mod tunnelerne.

Først om 20-30 år er hele klimasikringen af København færdig, men allerede nu har mindre tiltag som skybrudsriste i veje vist, at det kan afhjælpe problemerne.