Abonnementsartikel

De kommunale veje som helhed har kun en restlevetid på 40 procent af den estimerede samlede levetid.

I forbindelse med Dansk Vejforenings årsmøde på Københavns Rådhus præsenterede Annette Jensen fra SAMKOM-sekretariatet i Vejdirektoratet resultatet af en landsdækkende analyse af kommunevejenes tilstand.

SAMKOM er et samarbejde mellem Kommunalteknisk Chefforening og Vejdirektoratet, og analysen fokuserer på tilstand og investeringsbehov i forhold til syv områder på de kommunale veje, herunder blandt andet kørebaner, afvanding og broer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Analysen konkluderer, at der er et samlet investeringsbehov på 4,9 milliarder kroner til de kommunale veje, der har en restlevetid på kun cirka 40 procent af deres samlede levetid.

På landsplan er der cirka 7.000 kommunale broer til en samlet værdi af cirka 16,4 milliarder kroner. Også på det område venter en større genopretning, idet knap 2.700 broer er i, hvad SAMKOM beskriver som dårlig forfatning. Her er der et reparations- og vedligeholdelsesbehov på cirka 237 millioner kroner om året i de kommende seks år.

- Vores analyse viser, at nogle kommuner ligger dårligere end andre. Det er en politisk beslutning, hvilket niveau man vil stille til rådighed for sine trafikanter. Ved 50 procent restlevetid sikrer man en sund udskiftning i eksempelvis kørebanernes levetid, siger Annette Jensen til Dagens Byggeri.

Konstant udfordring

Formanden for Dansk Vejforening, Thomas B. Olsen, ser det som en konstant udfordring at få en langsigtet plan for vejudviklingen.

- Hvad vil politikerne med den danske vejstruktur? Der har vi fra Dansk Vejforenings side flere gange slået til lyd for, at der må etableres en pulje til de langsigtede investeringer, så det ikke hele tiden bliver ad hoc på vejområdet. Den kollektive trafik er også vigtig, men der skal være en balance mellem investeringerne i den kollektive trafik og vejsektoren. De to ting skal følge hinanden som både-og - ikke enten-eller. Først og fremmest skal vort motorvejssystem kunne håndtere den eksisterende trængsel. Det gælder både københavnsområdet og i Østjylland, siger Thomas B. Olsen til Dagens Byggeri.