Abonnementsartikel

Brancheforeningen mener regeringens strategi for udvikling af ledningsejerregisteret vil spare branchen for mange penge.

I regeringens netop offentliggjorte digitaliseringsstrategi er der afsat flere konkrete initiativer til forbedring og effektivisering af ledningsejerregisteret (LER). Blandt andet vil man etablere en helt ny distributionsplatform, som skal samle data fra ledningsejerne og sende dem samlet til entreprenøren.

- DM&E sidder med i LER's brugergrupper, og har som brancheforening netop sammen med andre interessenter bidraget til en rapport, hvor man har undersøgt effekterne af forskellige udviklingssenarier for LER. Af rapporten fremgår det helt klart, at der er store økonomiske gevinster ved at få en højere grad af digitalisering af ledningsoplysningerne, fortæller konsulent i DM&E, Søren Christensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stor byrde ved mindre graveopgaver

- De mindre entreprenør- og kloakmestervirksomheder har mange små opgaver og derfor mange forespørgsler i LER. Derfor er administration af kort og sammenstilling af ledningsoplysninger en stor byrde for mange af disse virksomheder, forklarer Søren Christensen og fortsætter:

- Mange mindre opgaver gennemgår ikke en større planlægningsfase før udførelse. Disse mindre opgaver planlægges og udføres ofte fra dag til dag. Ved disse gravarbejder er det lang tid at vente i op til fem dage på ledningsoplysninger, som lovkravene er i dag. Derfor vil det være ønskeligt med lidt hurtigere leveringstid velvidende, at mange af de store ledningsejere i dag sender oplysningerne hurtigt. Udover at spare tid og ressourcer vil bedre og hurtigere ledningsoplysninger også kunne nedsætte antallet af graveskader.

Digitalisering en gevinst

DM&E har selv foreslået en platform, hvorpå ledningsoplysninger blev leveret samlet, og ikke blev leveret fra den enkelte ledningsejer som i dag. Derfor er de naturligvis meget tilfredse med den nye strategi.

- Allerhelst så vi, at oplysningerne blev fuldt digitale og eventuelt kunne præsenteres både hurtigere og bedre på interaktive kort ude på pladsen, men nu må vi se, hvor det kommende arbejde med udmøntning af strategien bærer hen. Vi glæder os til arbejdet, hvor der lagt op til stor inddragelse af alle parter, siger Søren Christensen.