Abonnementsartikel

JCB 3CX Compact har motorkraft og fleksibilitet som sine styrker. Men den overbeviser ikke på alle områder.

I disse år har flere maskinproducenter valgt at overføre evner og komfort fra deres store maskiner til også at være standard eller som minimum tilvalg på sine mindre maskiner. I bund og grund handler det om at downsize en stor maskine. I september sidste år gjorde JCB det samme med deres 3CX rendegraver. Den populære maskine fik en komprimeret lillebror på seks tons med det logiske navn JCB 3CX Compact.

- Med 3CX Compact har JCB formået at bruge det ypperste af vores ekspertise fra 60 års udvikling af rendegravere. Vi har lavet en alsidig, produktiv og brugervenlig maskine med meget manøvredygtige dimensioner. Dens beskedne tryk og imponerende udsyn hele vejen rundt gør den perfekt til at arbejde i tætbyggede områder med snævre pladsforhold. 3CX Compact er nem og intuitiv at bruge, og den har stor mobilitet og manøvredygtighed, sagde udviklingschef Tim Burnhope hos JCB ved præsentationen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men den beskrivelse er PowerGears testteam ikke helt enig i. De har testet 3CX Compact i en udgave, som er identisk med den, der kan tilbydes de danske kunder, og de er ikke helt overbeviste af 3CX Compact som helhed. Det er en fornuftig maskine, som på enkelte områder har nogle gode egenskaber, men som overordnet ikke imponerer på nogle punkter, og som følge deraf ikke hæver sig over karakteren "God".

Trang plads

JCB 3CX Compact er 35 procent mindre end en standard rendegraver. Blandt andet er bredden blot 1,95 meter, og maskinen er 2,74 meter høj. Når det nu er en kompakt maskine, er pladsen i kabinen et godt sted at begynde. Adgangen er der ingen problemer i, men det er der i kabinen. Man sidder nu udmærket i sædet, men der er ikke alt for meget plads at boltre sig på. Gulvet er fint, formstøbt og er nemt at feje rent.

Der er joystickstyring til gravearmen, men de sidder i væggen under bagruden og følger således ikke med sædet. Det betyder, at fire-i-en-skovlen i fronten betjenes med to stænger, som er monteret til højre for rattet. En standardløsning, som ikke kan ændres til joysticks.

- I en moderne rendegraver sidder der normalt joysticks i forbindelse med sædet, så de kan bruges både til læssefunktionen og til gravefunktionen. Det giver en meget mere effektiv maskine, siger Jens Suusgaard, som derfor ikke er begejstret for JCB's kompakte løsning.

Joystickene til gravearmen kan ikke justeres i længden, så hvis armene ikke er så lange, skal man have sædet justeret tæt til bagruden, og det vil umiddelbart vurderet give pladsproblemer til benene for de fleste. Selve sædeindstillingen er også en udfordring. Skiftet mellem for og bag sker ved et løft i bøjlen foran under sædet. For at skubbe sædet bagud skal det først køres helt frem til rattet for at kunne rotere den ønskede halve omgang. Derved risikerer sæderyggen at ramme ind i knoppen på rattet. Når man er færdig med gravearbejdet, skal joystickene skubbes helt ud til hver deres væg for, at man kan dreje sædet mod fronten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Sædeindstillingerne skal hele tiden ændres. Det er der meget arbejde med i forhold til andre maskiner - også JCB's egne, siger Jens Suusgaard.

Mangler overblik over skovlen

Punkterne varme og ventilation er begge godkendte, og det samme er instrumenternes placering og aflæselighed. Følsomheden i joysticks og styrestængerne er også accepteret, men placeringen ender på "mindre god".

Det samme gør støjniveauet. Der er ganske enkelt for meget støj i kabinen, lyder testteamets samlede dom.

Udsynet bagud og til siderne er godkendt, men fremad er der udfordringer. Frontskovlen er synlig, men der er ingen skovlindikator til at fortælle, om skovlen eller pallegaflerne er vinklet korrekt.

- Man skal flytte sig meget i sædet for at se, hvordan skovlen er placeret. Man mangler virkelig den indikator, siger Jens Suusgaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg kan virkelig ikke se skovlen, når den er nede ved jorden, påpeger Jens Stougaard.

Hvorvidt maskinen evner, at man kan fylde skovlen ordentligt, er teamet ikke helt enige om. Jens Stougaard har ingen problemer med det.

- Men fylder man den helt, vælter det ned på slangerne, og det er ikke optimalt, siger han.

Stærk motor

Maskinens største aktiv er ubetinget dens gravearm. Det trækker dog ned, at sideforskydningen er manuel og ikke hydraulisk, men samlet set får sideforskydningen alligevel karakteren "god". Den maksimale gravedybde er 4,3 meter. Der er dog også plads til forbedringer på flere områder ved gravearbejdet. Maskinen er ikke nogen dårlig rendegraver, men den giver mere indtryk af en blød mellemvare, hvor det kompakte format har givet nogle begrænsninger på flere områder.

Ifølge importøren er mulighederne for udstyr, som vi kender fra større modeller, desværre ikke muligt på 3CX Compact. Har man et behov for ekstra hydrauliske udtag til eksempelvis en håndholdt hydraulisk hammer, kan det godt monteres fra fabrikken. Men ellers må man "nøjes" med maskinen, som den er.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det inkluderer blandt andet en stærk motor, som yder 74 hk (55kW), og med styring på alle fire hjul er venderadiussen nede på blot 5,80 meter. Det er ganske brugbart i byerne og andre kompakte miljøer, og her rammer maskinen plet med sit formål.

Men som helhed lever maskinen ikke helt op til testteamets forventninger.

- Jeg mangler ikke plads i kabinen, men jeg mangler generelt komfort i forhold til, at vi er i 2016, siger Jens Suusgaard, som også efterlyser opbevaring til fedtsprøjte og værktøj, som eller rutsjer rundt på gulvet i førerhuset.

- Bagarmen er noget af det bedste på maskinen. Den er stærk, arbejder meget hurtigt og stopper også hurtigt. Men på andre punkter er det som at gå tilbage i tiden, siger Jens Stougaard.

- Det er en lidt gammeldags maskine, men det er uden tvivl en fin maskine, som kan mange ting. Jeg kunne godt tænke mig, at der var lavet en bedre løsning med joysticks og dermed også en bedre komfort, tilføjer Knud Lynggaard.