Abonnementsartikel

Efter en lang årrække som en del af ledelsen i Pon Equipment er Karsten Hansens stilling blevet sparet væk.

Siden 1977 - kun afbrudt af et par år hos Civilforsvaret - har Karsten Hansen været en naturlig del af den skiftende danske ledelse hos den danske Cat forhandler Pon. Men snart er det slut. En beslutning, han dog ikke selv har taget.

De senere år har Pon Equipment været igennem en række udfordringer, som har påvirket omsætning og indtjening. En ny ledelse er kommet til for at bringe virksomheden på rette kurs igen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har været igennem en masse omstruktureringer og rekonstruktioner internt i virksomheden. Og i den forbindelse var vi meget glade for, at Karsten Hansen for godt et år siden sagde ja til at blive Strategic Key Account Manager. De økonomiske omstændigheder har dog gjort det nødvendigt at skifte spor og tænke i andre baner. Vi er tvunget til at trimme organisationen yderligere, og det betyder desværre, at der ikke bliver plads til Karsten Hansen. Karsten Hansen er en respekteret og vellidt person både hos kollegaer og kunder, så det har bestemt ikke været nogen nem beslutning, men den økonomiske situation gør, at vi er nødt til at handle, som vi har gjort. Det her får ikke konsekvenser for hverken vores eksisterende eller nye kunder, siger salgs- og marketingdirektør Michael Bahn Jørgensen.

Indbegrebet af Cat

I næsten 40 år har Karsten Hansen været med. Han har været et omdrejningspunkt internt og har i mange år også tegnet virksomheden udadtil. Han har været værkstedschef, service- og salgsdirektør og i en kort overgangsfase tillige også konstitueret adm. direktør. Det er en mand med Cat helt ind under huden, og med et enormt kendskab til branchen, der forlader Pon Equipment.

- Det har været en helt utrolig spændende rejse med mange højdepunkter og noget af det, som jeg er rigtig stolt af er, da jeg som servicedirektør tilbage i 2004 indførte "den sælgende organisation". Det medvirkede til en helt anden og konstruktiv samarbejdsånd i hele eftermarkeds organisationen - altså mellem reservedele og service. Noget som vores kunder lagde mærke til som noget rigtigt positivt, og som betød, at vi fik mange flere serviceopgaver, end vi havde haft indtil da.

For Karsten Hansen er der særligt to ting, han lægger meget vægt på.

- Det er integritet og ærlighed. Jeg har altid gået efter at være ærlig. Både overfor kolleger og kunder. Jeg har vist tillid til mine kollegaer, været tro imod dem og respekteret andres beslutninger. Ligesom jeg også respekterer den nuværende ledelses beslutning om, at jeg ikke længere skal være en del af Pon Equipment. Der har været forskelligheder, men sådan er det, når der kommer en ny ledelse til, og jeg er selvfølgelig ikke enig med dem i den beslutning, de har truffet omkring min ansættelse. Jeg havde ikke set det komme, så hvad der skal ske fremover, har jeg ikke gjort mig nogle tanker om endnu. Der bliver en stille og rolig afleveringsforretning de næste 14 dage, og så er det slut, siger Karsten Hansen.