Abonnementsartikel

KM Maskiner bruger det såkaldte Payload-vejesystem på deres Cat 336F Hybrid-gravemaskine. Systemet mindsker risikoen for overlæls, og vejesystemet betyder færre udgifter og bedre udnyttelse af lastbilerne.

I det nordøstlige hjørne af Skanderborg graver maskinfører Niels Rasmussen fra KM Maskiner ud til en større udvidelse af vejkrydset på Frueringvej. Der skal etableres flere vogn- og svingbaner, så trafikken kan ledes ind til Skanderborgs nye rådhus, og med Payload-systemet monteret på Cat 336F Hybrid-maskinen kan han ramme de helt rigtige mængder, når han læsser lastbilerne med jord til bortkørsel.

- Jeg kan veje, hvor meget der er i hver skovl. Jeg kan give hver lastbil et nummer, og så kan jeg indstille den til, hvor mange tons hver lastbil må køre med. Når dagen er omme kan jeg se det totale antal tons, jeg har læsset, og hvor mange lastbiler jeg har læsset, siger Niels Rasmussen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Brugte erfaringen

Tidligere foregik læsningen af lastbilerne mere på fornemmelser og erfaring og på at tælle hvor mange skovle, man havde læsset på lastbilen. Det betød, at antallet af tons svingede noget mere. Det er slut med det nye system, som har gjort læsningen meget mere nøjagtig.

- Nu kører lastbilerne altid med så meget, som det er tilladt. Og det kan godt spare virksomheden for mange penge, at lastbilerne er fyldt helt op. Vi læsser hele tiden lastbilerne op til det maksimale. Som sidegevinst undgår vi også bøder, fordi risikoen for overlæs faktisk er fuldstændig væk, siger Niels Rasmussen og fortsætter:

- Det giver mig tryghed at vide, at jeg har læsset det på, som er tilladt. Den usikkerhed var der før, men den er helt væk nu, og det er rart. Vi er helt sikre på, at vi hverken har læsset for lidt eller for meget på, og firmaet ved, at lastbilerne hele tiden kører med det maksimale antal tons, siger Niels Rasmussen.