Abonnementsartikel

Banedanmark har skrevet kontrakt med entreprenørvirksomheden på jordentrepriser på Ringsted-Femern Banen.

Banedanmark har evalueret fire bud fra udenlandske og danske tilbudsgivere og har valgt at skrive kontrakt med M.J. Eriksson A/S på to jordentrepriser på Ringsted-Femern Banen. Jordentrepriserne er et led i den samlede opgradering af Ringsted-Femern Banen forud for åbningen af kyst-kyst forbindelsen til Tyskland.

- Vi er tilfredse med at have fået fire spændende bud fra udenlandske og danske tilbudsgivere med stærke referencer fra lignende projekter. Det har givet os en konkurrencedygtig pris på en central opgave på Ringsted-Femern Banen. M.J. Eriksson A/S var den tilbudsgiver, der samlet set afgav det økonomisk og teknisk mest fordelagtige tilbud, siger Jens Ole Kaslund, projektdirektør for Ringsted-Femern i Banedanmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hos Sund & Bælt, som finansierer og ejer opgraderingen og udbygningen af de danske landanlæg - herunder jernbanen - er teknisk direktør Lars Fuhr Pedersen tilfreds med, at tre store og vigtige kontrakter på strækningens entrepriser nu er på plads:

- Med de vigtige kontrakter underskrevet ser vi frem til, at entreprenørerne allerede næste år kan gå i gang med opgradering af strækningen mellem Ringsted og Nykøbing Falster, så landanlæggene kan være fuldt udbygget i 2024. Trafikalt vil det især komme den sydlige del af Sjælland og Falster til gode og styrke antallet af arbejdspladser de kommende år.

Mange opgaver

Kontrakten indeholder jord- og afvandingsarbejder fordelt på to entrepriser på strækningen fra Ringsted til Vordingborg og videre til Nykøbing Falster. Ved Glumsø gøres der klar til anlæg af en helt ny dobbeltsporet jernbane over en strækning på cirka fire kilometer. Her skal der udføres kurveudretning af sporet nord og syd for byen. Mellem Vordingborg og Nykøbing Falster gøres der klar til et nyt spor ved siden af det eksisterende spor.

Dertil kommer en lang række arbejder i form af vandløbsbroer, faunapassager, etablering af ca. 16 km støjskærme i tættere beboede områder, træfældning langs hele strækningen, etablering af erstatningsvandhuller, opsætning af vildt-og banehegn samt forberedende arbejder til nyt signalsystem og elektrificering.

Opgaven med at udføre de omfattende jord- og afvandingsarbejder sættes i gang i løbet af 2017 og forventes færdigt ved årsskiftet 2021/2022.