Abonnementsartikel

Danmarks største landvindingsprojekt ligger i Københavns Nordhavn, og processen med at indvinde 100 nye hektar ud i Øresund er godt undervejs.

Fra et kontor med panoramaudsigt over de 100 hektar, som By & Havn er i færd med at omdanne fra vand til land, sidder driftsleder Dan Gottschalk-Hansen og holder styr på den strøm af lastbiler, der kører det ene læs jord ind på området efter det andet.

- Vi regner med at modtage omkring 18 millioner tons jord i løbet af en tiårig periode, siger Dan Gottschalk-Hansen fra sin plads i kontrolcentret, hvor en halv snes skærme sørger for, at han kan følge med i det meste af det, der foregår på området.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hver eneste lastbil registreres og vejes, inden den får lov at køre ind på området. Forurenet jord til højre og rent jord til venstre. Ude på aflæsningsstederne sørger gravemaskiner for, at jorden ikke bare ligger i en dynge, men i stedet havner ud over kanten og ud i det, der tidligere var en del af Øresund. Læs for læs fortrænges vandet, og fremtidens industrihavn begynder at tage form.

- I øjeblikket modtager vi cirka 400 biler i døgnet, der hver læsser 30 tons jord af herude, fortæller driftslederen.

10 mio. kubikmeter

By & Havn forventer, at opfyldningen vil være færdig omkring 2020, og projektet har allerede givet plads til en krydstogtskaj på 1.100 meter med tre terminalbygninger.

Det anslås, at landvindingen sammenlagt vil kræve 10 millioner kubikmeter jord, som fordeler sig på fire millioner kubikmeter ren jord og seks millioner kubikmeter forurenet jord. Den forurenede jord indkapsles med massive spuns­vægge.

Store dele af det jord, der bliver fyldt ud, kommer især fra anlægget af Metro Cityringen og Nordhavnsvejen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Andre deponisteder i København er ved at være fyldt op, så vi modtager naturligvis også overskudsjord fra for eksempel nye boligudstykninger eller tilbygninger, fortæller Rita Justesen, som er chef for Planlægning og Arkitektur hos By & Havn.

Hun tilføjer, at nye lovkrav betyder, at man i dag ikke bare må fylde op, uden at der andre steder graves tilsvarende af.

- Det gør man blandt andet ved at udgrave kanaler, som vi har set det i for eksempel Sluseholmen i Sydhavnen, og som også etableres i Århusgadekvarteret her i Nordhavnen, siger Rita Justesen.

Grønt område

Det store areal er ikke tiltænkt som en ny bydel. Som sagt er der allerede opført en krydstogtterminal, og derudover skal der anlægges en 700 meter lang containerkaj, og for enden af udvidelsen anlægges 500 meter kajplads til stykgods. En stor del af det nye landareal skal derfor også anvendes som containerplads, mens den eksisterende administrationsbygning, hvor Dan Gottschalk-Hansen holder til med sine kollegaer, rives ned.

Det kan umiddelbart komme til at lyde som om, det nye havneområde får et meget industrielt udtryk, hvilket også er sandt for størstedelen af arealet. Men hele den nordvestlige del, som består af den rene jord, og som vender op mod Hellerup, bliver et stort grønt område til glæde for byens borgere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Her er der, i øvrigt af Per Aarsleff, anlagt en steninfatning langs hele kystlinjen.