Abonnementsartikel

Efter konstante underskud siden 2008 har Cramo nu fået sorte tal på bundlinjen. Danmark står for den højeste omsætningsfremgang.

I det seneste halvårsresultat fra Cramo Plc, der er noteret på børsen i Helsinki, er Danmark fremhævet som et af de markeder, hvor der er fremgang i indtjeningen både for halvåret og i det seneste kvartal. Danmark har den højeste omsætningsfremgang blandt de 15 lande, hvor Cramo opererer, med hele 23,1 procent i det seneste kvartal.

- Den øgede indtjening, som i årsregnskabet 2015 gav et overskud for første gang siden 2008, skyldes flere forhold. Dels har vi tilpasset organisationen, så færre medarbejdere præsterer stort set samme omsætning som tidligere, dels har vi arbejdet med vores processer og it-system, så vi har bedre styr på, hvilke dele af vores forretning, der er profitable. Og dels har vi satset stærkt på vores troværdighed overfor kunderne, siger administrerende direktør Lasse Wittrup Ludvigsen i en pressemeddelelse og fortsætter:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi arbejder efter programmet "A Great Day at Work", som rummer tre nøglebegreber: Vi kommer altid til tiden. Vores udstyr svigter ikke. Vi er altid ansvarsfulde. På de to første parametre kompenserer vi kunden, hvis vi ikke lever op til vores mål, og vi gør det vel at mærke på eget initiativ med en reduktion af lejen.

En anden nyskabelse er indførelsen af en uafhængig kunderepræsentant. Det er en person i ledelsen, som modtager og læser eventuelle klager og giver en kvalificeret feedback. Det er altså en person, som ikke i forvejen har haft noget med kunden eller ekspeditionen at gøre, som dermed kan trække eventuel læring ud af klagen.

- Vi skal helst ikke have klager, men når der er en, skal vi bruge den til lære, og det skal ske på tværs af afdelinger, siger Lasse Wittrup Ludvigsen.

Offensiv indstilling

Cramo er gået offensivt efter den positive udvikling. Udlejningsfirmaet indførte i 2014 en gennemsigtig prisstruktur, som ifølge virksomheden har medvirket til at sikre mange trofaste kunder.

- Den pris, vi opgiver på forhånd, er også den pris, vi fakturerer uden en masse ekstra gebyrer, som ellers er kendetegnende for branchen. Det er også et led i at være troværdige. Vores Adapteo-modulforretning har bidraget rigtig godt til det positive resultat. Vi begyndte at opbygge organisationen for seks-syv år siden, så vi er virkelig velforberedte. Vi har indført et nyt koncept, eksempelvis ved Hillerød Sygehus, hvor vi sætter en håndværkerby op i første omgang med 200 boliger med fællesfaciliteter, som byggefirmaer og håndværkere kan leje sig ind i, siger Lasse Wittrup Ludvigsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Cramo har for nylig åbnet en ny afdeling i Frederikshavn, hvor der er gang i en omfattende havneudvidelse, så firmaet nu har ni afdelinger fordelt over hele landet.