Abonnementsartikel

Infrastrukturen skal have et løft for at fremme vækst i Danmark, mener statsministeren.

Mest overraskende ved dagens pressemøde omkring regeringens 2025-plan var nok planerne om at øge rammen for offentlige investeringer til 27 milliarder kroner:

- Inden for det øgede råderum ønsker regeringen endvidere at løfte den årlige ramme til offentlige investeringer med 1 milliard kroner i 2018 stigende til 5 milliarder kroner i 2023-2025. Det skal blandt andet understøtte investeringer i ny digital infrastruktur og investeringer på transportområdet, som for eksempel en ny motorvej i Midtjylland, en havnetunnel i København og en motorvej til Kalundborg. Samlet set øges rammen til offentlige investeringer med cirka 27 milliarder kroner frem mod 2025, hedder det i regeringens plan.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Inden for budgetlov

Jeg vil gerne, inden vi rammer 2025, at vi kan mene noget seriøst om en ny motorvej i Midtjylland, en havnetunnel i København, en motorvej til Kalundborg og bedre trafikale forbindelser over Fyn.

Lars Løkke Rasmussen,

statsminister

Løftet kommer oven i de senere års ramme til offentlige investeringer på i størrelsesordenen cirka 50-55 milliarder kroner årligt.

Den samlede investeringsramme skal bruges til at investere i blandt andet supersygehuse, digitalisering, forsvaret, skoler, daginstitutioner, plejehjem og altså infrastrukturen.

Statsministeren understregede over for Dagens Byggeri, at de øgede anlægsinvesteringer holder sig inden for Budgetloven, og at Budgetloven betyder, at "der er ingen fribilletter":

- Regnestykkerne skal passe, og det gør vores. Vi lægger op til at udvide investeringerne ganske betragteligt. Men med mindre vi finder ekstra milliarder kroner at investere for, har vi de kommende ti år kun råd til at bygge det, vi allerede har besluttet. Det tilfredsstiller ikke vore ambitioner. Jeg vil gerne, inden vi rammer 2025, at vi kan mene noget seriøst om en ny motorvej i Midtjylland, en havnetunnel i København, en motorvej til Kalundborg og bedre trafikale forbindelser over Fyn. Alle de ting, der presser vores infrastruktur og hæmmer vores vækst. Med mindre vi finder ekstra penge at investere for, er alle de diskussioner, som mange gladelig deltager i, rent akademiske, for der er ingen kroner at gøre det for, sagde statsministeren til Dagens Byggeri.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det kom i øvrigt også frem, at blandt finansieringselementerne er en yderligere barbering af rentefradraget med fem procent ud over det allerede besluttede.