Abonnementsartikel

Prototyper fra Volvo CE er elektriske og uden maskinførere, og så er farven i øvrigt grøn.

Der vil sikkert lyde et ramaskrig fra entreprenørbranchen, hvis Volvo Construction Equipment pludselig ændrer den gule farve på sine entreprenørmaskiner. Netop farven er ganske vigtig for maskinførerne i deres daglige identifikation med mærket - og naturligvis også med andre mærker - men det kan vise sig at blive vendt helt på hovedet i fremtiden.

Da Volvo CE under Volvo Xploration Forum i midten af september fremviste og demonstrerede prototyper på, hvad de mener, er fremtiden inden for entreprenørmaskiner, var det for det første uden maskinførere i de arbejdende maskiner. Derudover var maskinerne malet i en lys og svagt grøn farve. "Orkidé-grøn" hed den officielle farve.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Alene farveskiftet varsler store ændringer i fremtiden, og hvis det står til Volvo CE, er der mere undervejs.

- Hvad I ser i dag, er kun begyndelsen. Det er prototyper, men der er mere i vente. Jeg kan ikke sige, hvornår produkterne kommer på markedet og til hvilke priser, men de kommer, sagde Martin Weissburg, adm. direktør for Volvo CE, da den internationale presse gæstede Volvos afdeling i Eskilstuna til Xploration Forum.

"3 x Zero"

Dave Ross, vicepræsident for "Advanced Technology & Verification" i Volvo CE, som er virksomhedens helt store udviklingsafdeling og kreative legeplads, opsummerede med bemærkningen "there is lots of stuff baking", hvilket kan oversættes til "der er meget mere undervejs".

Volvo CE arbejder med konceptet "3 x Zero". Det skal være slut med ikke-planlagte stop, slut med udledning af udstødningsgasser og slut med uheld. Det er en meget ambitiøs plan, som kan vise sig ganske svær at virkeliggøre, men det angiver retningen. Vejen dertil sker gennem en elektrificering af entreprenørmaskinerne, og Volvo CE forudsiger en op til 95 procent reduktion i emissionen af kuldioxid ved at gøre arbejdspladsen elektrisk.

Helt konkret arbejder Volvo CE på et elektrisk arbejdspladsprojekt, som tager sigte på at transformere stenbruds- og grusindustrien. Branchen er valgt som et fokusområde, fordi det er et forholdvist lukket miljø, hvilket øger sikkerheden, når førerløse maskiner skal arbejde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Her er maskinerne

De fremviste moderne maskiner, som vel at mærke fortsat er prototyper, var den nye konceptmaskine HX01, der er en autonom, elbatteridrevet dumper. Den er det elektrificerede transporttrin fra udgravning til primær knusning og transport til sekundær knusning. I bund og grund er det en knækstyret dumper, hvor alt foran knækleddet er fjernet, og der i stedet for at kommet større afstand mellem de to tilbageværende aksler.

Uden maskinfører er der ikke behov for at tænke på førerens forhold, og derfor er førerhuset overflødigt.

Sammen med en flåde af HX01-maskiner vil andre prototype-maskiner fuldende det elektriske arbejdspladssystem. Blandt andet i form af den hybride hjullæsser LX01. Der arbejdes desuden på blandt andet en hybrid gravemaskine, men den - og andre prototyper - er endnu tidligt i processen.

- Dette forskningsprojekt er et skridt frem mod transformering af stenbruds- og grusindustrien. Ved at bruge elektricitet i stedet for diesel til at drive entreprenørudstyret i et stenbrud har vi potentialet til at levere en markant reduktion af brændstofforbruget, CO2-emissioner, miljøpåvirkningen og omkostningerne per tons. Elektrificeringen af entreprenørudstyret vil give renere, mere støjsvage og mere effektive maskiner - dette er fremtiden for vores industri, sagde Johan Sjöberg, teknisk specialist i arbejdsplads-automatisering hos Volve CE.

Treårigt projekt

Forskningsprojektet består foruden Volvo CE af deres kunde Skanska Sweden, Det svenske Miljøagentur og to svenske universiteter - Linköping Universitet og Mälardalen Universitet. I alt er der investeret 203 mio. SEK svarende til 158 mio danske kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Projektet startede i oktober 2015 og planlægges afsluttet ultimo 2018. Aktuelt udvikler og tester Volvo CE teknologier, koncept- og prototyper i eget regi. Skanska Sweden vil inkorporere demomaskinerne i selskabets drift og teste det elektriske arbejdsstedskoncept i et stenbrud i det vestlige Sverige. Dette vil ske over 10 uger i slutningen af 2018. Herefter vil Volvo CE granske projektets resultater og se, om konceptet er bæredygtigt for industrien.