Abonnementsartikel

Netværksmøde satte fokus på mulighederne ved projekter som Femern-forbindelsen, udviklingen af Vordingborg Havn og Den nye Storstrømsbro.

- Der er store muligheder for, at små og mellemstore virksomheder får opgaver, når Femern-projektet starter. Og vi får brug for masser af dygtige underleverandører. Derfor er det ekstremt vigtigt og relevant for Femern A/S at møde op i dag, lød det fra direktør i Femern A/S, Claus Baunkjær til de knap 100 deltagere, der var mødt op til et udsolgt netværksmøde på det prisvindende Bandholm Hotel.

Det fortæller Building Network, som var medarrangør af netværksmødet, i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Claus Baunkjær var første oplægsholder på podiet, og han var inviteret til at give en kort status for, hvordan det gik med planerne om Femern-forbindelsen. Der er sket flere ting, og kontrakter er blevet indgået. Derfor er eneste udfordring for en endelig dato for iværksættelse af selve anlægsfasen, er, at der fortsat mangler denne godkendelse. De tyske myndigheder forventer, at den er på plads i 2017, men retssager kan skubbe byggestart til 2019.

Han understregede, at der fortsat er gode muligheder for danske virksomheder for at få en bid af femern-milliarderne. På Femern A/S' hjemmeside finder man de udbudsmaterialer, hvor der endnu ikke er indgået kontrakter.

Store havneudvidelser

Trafik og Parkchef i Vordingborg Kommune, Torben Kelm Danielsen, fortsatte netværksmødet ved at gennemgå masterplanen for udviklingen af Vordingborg Havn, der sker over fem etaper. I korte træk skal der opføres nye havnearealer på eksisterende land. Sejlrenden skal optimeres og uddybes. Der skal etableres havnebassin og kajanlæg og etableres forbindelse mellem den nye og den eksisterende havn.

Efter dagens første oplæg var der afsat en halv times kaffepause med tid til business-networking blandt deltagerne og speed dating med de første oplægsholdere.

Projektudvikler Bjarne Mayland fra Maycon Ejendomsudvikling, der i mere end 40 år har specialiseret sig indenfor projektudvikling i byggebranchen, fortsatte efter pausen med at fortælle om Maycons igangværende projekter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Projektleder i Vejdirektoratet, Ulrik Larsen, rundede oplægsrækken af ved at informere om Den nye Storstrømsbro, der efter planen åbner i 2022. Broen bliver med sine cirka fire kilometer Danmarks tredje længste bro og kommer til at bestå af en to-sporet vej, dobbeltspor til jernbane og tog og en fælles gang- og cykelsti.

Det samlede projekt bliver anlægget af ny Storstrømsbro, nedrivning af den gamle bro, omlægning af søkabler samt en ny sejlrende til Orehoved Havn. Ulrik Larsen kunne fortælle, at økonomien er på plads, efter at politikerne har bevilliget 4,2 milliarder kroner.

Succesfuld dag

Direktør fra Femern A/S, Claus Baunkjær, udtrykte efter dagens sidste oplæg og speed dating sin store begejstring for dagens netværksarrangement.

- Det har været et utroligt spændende og veltilrettelagt arrangement, hvor der har været masser af liv og dialog blandt netværksdeltagere og oplægsholdere. Dagens program er også sat rigtig godt sammen, så jeg er yderst tilfreds og håber, at vi kommer til at samarbejde med nogle af deltagerne, når Femeren-forbindelsen går i gang. Erfaringerne viser jo, at mange af de mindre opgaver på et projekt som Femern ofte går til danske underleverandører, siger han.

Michael Hintze Håkonsson, administrerende direktør i Sydslam A/S, der udfører alle former for industrielle rengøringsopgaver for blandt andre forsynings- og entreprenørvirksomheder og kommuner, havde især set frem til at høre nyt om Femern og Storstrømsbroen:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg er med i dag, fordi jeg specielt gerne ville høre mere om Femern og Storstrømsbroen. Det kan jo være, at man kan få en bid af kagen. Det gælder jo om at holde ører og øjne åbne. Samtidig kan jeg godt lide den måde, som netværksarrangementerne er bygget op på. Der er fokus på, at deltagerne kommer i dialog med hinanden og med oplægsholderne, og det synes jeg er super godt.