Abonnementsartikel
Anlægsbranchen har ikke været ramt af krisen i samme grad som nybyggeriet. Det ser dog ud til, at investeringerne falder det næste år.
Ifølge Dansk Byggeris konjunkturupdate falder anlægsinvesteringerne i 2016 og 2017. Investeringerne falder især på de statslige veje, og nedgangen i anlægsarbejdet bliver ikke opvejet af ny aktivitet på andre områder. Der forventes for eksempel ingen væsentlig aktivitet på Femernforbindelsen og Storstrømsbroen i løbet af 2016 og 2017. Det oplyser Dansk Byggeri.
- Det er ærgerligt, fordi investeringer på anlægsområdet er kloge fremadrettede investeringer. En velfungerende infrastruktur er en grundlæggende parameter for et velsmurt og konkurrencedygtigt erhvervsliv. Rentable projekter bør derfor som udgangspunkt altid gennemføres, da de bidrager til at fremme væksten over en bred kam, siger adm. direktør i Dansk Byggeri, Lars Storr-Hansen, og peger på, at Dansk Byggeri har udarbejdet en oversigt over de mest rentable infrastrukturforbindelser.
- Her lister vi, hvilke anlægsinvesteringer, der har så god en forrentning, at det er nærmest kriminelt ikke at iværksætte dem. Det vil også bidrage til mere stabile rammevilkår, så vi undgår, at maskiner står stille som følge af evindeligt politiske stop&go-scenarier, siger Lars Storr-Hansen.
Ser mod Femern
I Dansk Byggeris oversigt over rentable projekter anviser erhvervsorganisationen ti projekter, som i dens optik bør sættes i værk med det samme, da deres interne rente mindst er otte procent. Tommelfingerreglen er, at hvis den interne rente er over 4 procent, er projektet rentabelt.
- Derfor bør politikerne i forhandlinger om de kommende års budgetter på vejområdet bruge Dansk Byggeris oversigt til at få iværksat anlægsprojekter, som vi faktisk ikke har råd til at lade være med at bygge, siger Lars Storr-Hansen med henvisning til, at det netop er den trafikale infrastruktur, det går ud over. Der bliver ifølge Dansk Byggeri brugt langt færre penge på de statslige veje i 2016 og endnu mindre i 2017.
- Til glæde for københavnerne nærmer metroen sig sin færdiggørelse, og derfor falder investeringerne nu stille og roligt. Og så kigger vi fremad mod et andet visionært infrastrukturprojekt, når Femern-forbindelsen for alvor kommer i gang. Der er her sat gang i landanlæggene, som for eksempel togforbindelsen fra Ringsted til Nykøbing Falster, siger Lars Storr-Hansen.