Abonnementsartikel

Sporlægningen på den ny København-Ringsted bane begyndte fredag.

Med overgangen til den nye fase markerer Banedanmark en vigtig milepæl i projektet.

De store anlægsarbejder med jordkonstruktioner, broer, tunneller, faunapassager, stier, vejomlægninger mv. er afsluttet på det meste af den 60 km lange strækning. Mange steder er første lag skærver allerede udlagt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som tak for det gode samarbejde med kommunerne sørgede Banedanmark fredag for, at 10 sveller blev udstyret med byvåbener fra hver af de ti kommuner, som banen fra december 2018 kører igennem.

Banedanmarks administrerende direktør Per Jacobsen sagde i forbindelse med markeringen, at han er glad for, at ministeren er med til at markere en vigtig milepæl i projektet:

- Vi er stolte af at markere overgangen til den nye fase. De store anlægsarbejder af broer, tunneler og jordkonstruktioner er stort set afsluttede, og de første skærver er allerede på plads på strækningen. Fra den 1. november og frem til foråret 2017 vil denne maskine lægge knap 2 kilometer spor om dagen. Med den ny bane mellem København over Køge til Ringsted bliver det muligt at få en markant bedre køreplan med flere togafgange, kortere rejsetid og færre forsinkelser - til glæde for passagererne. Som Danmarks første højhastighedsbane skal den være med til at imødekomme fremtidens transportbehov, sagde han.

Sporlægning frem til maj

Strukton Rail A/S er entreprenør på sporlægningen af den godt 60 km lange strækning. Arbejdet begynder for alvor den 1. november og varer til den 1. maj 2017.

Sporlægningsmaskinen vil operere med udgangspunkt i Ringsted. Første strækning er fra Ringsted til Køge Nord Station. Næste fase er til Hvidovre. Mens den korte strækning fra Hvidovre til Vigerslev først bliver lagt spor fra den 1. februar 2017, hvor de to tunneller i Hvidovre og Valby er færdigbygget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den 1. maj 2017 starter endnu en fase, når arbejdet med at elektrificere banen og etablere det nye signalsystem igangsættes. Disse arbejder foregår frem til den 1. februar 2018, hvorefter hele banen skal testes og prøvekøres før den kan blive taget i brug den 9. december 2018.