Abonnementsartikel

Transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt fortæller, hvor langt man er med de fire aftalte vejinvesteringer Kalundborg, Haderup, Rønnede-Næstved og Ribe.

Transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt oplyser over for Magnus Heunicke (S), hvad status er for de fire aftalte vejinvesteringer Kalundborg, Haderup, Rønnede-Næstved og Ribe.

Udbygningen af rute 23 til motorvej mellem Holbækmotorvejen og Kalundborg er ifølge ministeren inddelt i tre etaper.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- 1. etape fra Holbækmotorvejen til Regstrup blev indviet som motorvej 27. august 2013, og 21. april 2014 blev der vedtaget anlægslov for 2. etape syd om Regstrup med forventet åbning i 2019. Vejdirektoratet er i gang med de forberedende arbejder på 2. etape. Det egentlige anlægsarbejde vil blive udbudt ultimo 2016 med forventet opstart efteråret 2017. Der foreligger en VVM-undersøgelse fra 2012 for 3. etape fra Regstrup til Kalundborg, oplyser ministeren.

Regeringen har blandt andet peget på Kalundborgmotorvejen i helhedsplanen frem mod 2025, men da der ikke er indgået en aftale om anlæg af 3. etape af Kalundborgmotorvejen, er det endnu for tidligt at sige, hvornår projektet eventuelt vil være på lovprogrammet.

2+1 motortrafikvej

Med hensyn til Haderup Omfartsvej blev parterne enige om at afsætte 287 millioner kroner, og den bliver anlagt som "2+1 motortrafikvej" med midterautoværn og dimensioneret til en hastighedsbegrænsning på 100 kilometer i timen. Forslaget er i øjeblikket i ekstern høring og forventes fremsat i december 2016.

Vejdirektoratet er ifølge Hans Chr. Schmidt i øjeblikket ved at lægge sidste hånd på en VVM-undersøgelse af rute 54, Næstved-Rønnede, og det forventes, at VVM-redegørelsen meget snart offentliggøres, hvorefter den sendes i høring.

- Da der ikke er indgået en aftale om anlæg af en motorvej mellem Næstved og Rønnede, er det endnu for tidligt at sige, hvornår projektet eventuelt vil være på lovprogrammet, oplyser ministeren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fremkommelighed

Sidst, men ikke mindst, er der udbygningen af Rute 11 i Ribe, hvor det er aftalt at anvende 186,6 millioner kroner inklusiv etablering af en klapbro.

Vejdirektoratet har gennemført en VVM-undersøgelse af omfartsvejen, og her viste det sig, at der er fremkommelighedsproblemer på den mest belastede strækning på rute 11 gennem Ribe by.

- Udbygningen af den eksisterende rute 11 kan løse trængslen på den mest belastede del af ruten. Samtidig vil denne løsning begrænse påvirkningen af den omkringliggende natur, herunder Ribe Marsken. Den centrale strækning udbygges til to spor i hver retning, ligesom der etableres en stitunnel, så fodgænger- og cykeltrafik på tværs af rute 11 kan afvikles uden at optage kapacitet i det signalregulerede kryds ved Farup-vej/Obbekjærvej, oplyser Hans Chr. Schmidt.

Lokalt ønske om klapbro

Der har desuden været et lokalt ønske om at få etableret en klapbro over Ribe Å. En ny klapbro vil dels betyde, at høje skibe igen kunne sejle ind til Skibbroen i Ribe, dels at tunge vindmølletransporter igen vil kunne benytte rute 11.

- Klapbroen forventes at blive etableret umiddelbart vest for den nuværende bro, således at trafikken på rute 11 kan afvikles på den eksisterende bro i anlægsperioden. Ved at etablere klapbroen samtidig med udbygningen af rute 11 gennem Ribe reduceres de samlede omkostninger til projektering og tilsyn i forhold til en situation med to separate projekter. Forskellen på entreprisen for selve klapbroen og for en almindelig bro uden reserver og øvrige omkostninger er desuden vurderet til at ligge på omkring 15-20 millioner kroner, forklarer transport- og bygningsministeren.