Abonnementsartikel

Københavns Kommunes Miljøcenter har anskaffet sig tre Cat Hybrid-gravemaskiner, der skal hjælpe med at deponere kommunens jordaffald i Nordhavnen.

- Pon Equipment stillede os i udsigt, at vi kunne forvente en besparelse på brændstoffet på omkring 20 procent ved at købe en hybrid maskine, og vi må konstatere, at det holder stik. Vi holder et vågent øje med forbruget af brændstof på den enkelte maskine, og vi kan se, at maskinerne bruger omkring 21 liter pr. time. Det er omkring 7-8 liter mindre end en ikke-hybrid. Maskinerne kører cirka 1600 timer om året, og ganger man de sparede liter med prisen på brændstof, så bliver det til en rigtig stor besparelse på årsbasis og samtidig en stor reduktionen af CO2-belastningen, siger Ann Birgitte Sørensen.

Mindre tomgangstid

Hun er miljøplanlægger ved København Miljøcenter i Nordhavnen og kan på nogle grafiske oversigter vise, hvordan det står til med gravemaskinernes bidrag til CO2-regnskabet for de tre Cat 336F Hybrid-gravemaskiner, som miljøcentret har anskaffet sig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Miljøcentret har fire år på bagen og dækker over et areal på cirka 100 hektar. Senest i 2025 skal kommunen være CO2-neutral, og det er en af grundene til, at valget faldt på hybridmaskiner.

Formand Keld Hansen fortæller, at oplysningerne om maskinernes forbrug bruges aktivt i planlægningen af arbejdet.

- Vi bruger også oversigterne til at vise maskinførerne, hvor meget de producerer, og hvor meget de holder stille. På den måde får vi en konstruktiv dialog om, hvordan vi kan tilrettelægge vores arbejde, så vi for eksempel bliver bedre til at formindske den tomgangstid, som jo også kan være en belastning for miljøet, siger Keld Hansen.

CO2-neutral målsætning

Det jord, centret modtager, deponerer gravemaskinerne i en 12 meter dyb spuns. Lige nu modtager centret rigtig meget affald, som kommer fra metrobyggeriet.

- Vi er del af Københavns Kommune, og derfor skal vi være med til at løfte kommunens målsætning om at være CO2-neutral i 2025. Vi skal være fremme i skoene indenfor teknologi, så vores bidrag til miljøbelastningen bliver så lille som mulig. Da vi skulle anskaffe nye gravemaskiner, var det derfor også meget vigtigt for os, at vi fik nogle maskiner, som kunne være med til at reducere brændstofforbruget og dermed formindske udslippet af CO2, siger Ann Birgitte Sørensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Deltaget i kurser

Maskinførerne har også deltaget i kurser, hvor de lærer at køre så miljørigtigt som muligt. Sammen med de månedlige oversigter har det gjort, at de er blevet mere bevidste om, hvordan de skal køre maskinerne.

- Ja, vi må sige, at vores maskinførere er blevet dygtigere. Før i tiden startede de altid maskinen op først for derefter at gå ind til vores morgenmøde. Det sker ikke mere. Nu starter de først maskinerne, når de skal bruge dem. Maskinførerne er også mere forudseende. For eksempel er de blevet bedre til at køre med færre omdrejninger, hvis de vurderer, at der de næste to timer ikke bliver så travlt, fordi mængden af lastbiler, der kommer med jord, er mindre, siger Keld Hansen.

Selv om hydraulikken ikke som sådan har noget med miljø og CO2-udledning at gøre, så mener Keld Hansen, at den lige skal have et par ord med på vejen.

- Hydraulikken er virkelig behagelig at køre med. Den er nem at styre, og den reagerer hurtigt på det, man vil have maskinen til, lyder det fra Keld Hansen.