Abonnementsartikel

Hollandsk vejentreprenør vil udvikle veje i plastik, som er tre gange så holdbare som asfaltveje.

Det hollandske entreprenørfirma KWS har udført mange vejprojekter i sit hjemland. Nu vil virksomheden tage vejkonstruktion til et nyt niveau. Sammen med olie- og gasvirksomheden Total samt den hollandske plastrørsleverandør Wavin vil KWS kaste sig ud i at bygge verdens første vej, der er lavet af 100 procent genbrugsplast.

PlasticRoad-konceptet, som det er navngivet, er udtænkt af KWS. Virksomheden har kigget på de udfordringer, som byer og byområder har med vejerosion som følge af vejrpåvirkninger og oversvømmelser, potentielle sikkerhedsproblemer som følge af huller og revner i vejene samt de høje udgifter til løbende vedligeholdelse og reparation. Alt sammen problemer som danske kommuner især kan nikke genkendende til.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samtidig har man haft for øje, at olie, der er hovedbestanddelen i asfalt, sandsynligvis bliver en knap ressource i en ikke så fjern fremtid.

Stort set vedligeholdelsesfri

De udfordringer, der er vedrørende støj- og vibrationsreduktion, vandgennemtrængelighed og vejens planhed, forventes at kunne elimineres med PlasticRoad-konceptet. Desuden forventer man, at et skift fra asfaltveje til plastveje vil medføre en væsentlig reduktion af CO2-belastningen grundet den længere levetid samt reduktionen af transportopgaver i konstruktionen af vejene.

Anlæggelsen af plastveje kan ske ved hjælp af præfabrikerede moduler. Det er også muligt at bygge et hulrum, der kan bruges til effektiv trækning af rør, kabler og regnvandsledninger. PlasticRoad er ifølge parterne stort set vedligeholdelsesfri, korroderer ikke og er vejrbestandig. Den kan modstå temperaturer på ned til -40 °C og op til +80 °C. Og den holder tre gange så længe som en asfaltvej, lover parterne.

PlasticRoad-konceptet falder i tråd med miljøinitiativer såsom "vugge til vugge" (C2C, Cradle to Cradle) og The Ocean Cleanup. Det er tanken, at også plast, der fiskes op af havet, kan genbruges til præfabrikerede vejmoduler.

Konceptet skal testes yderligere for at se, hvordan det klarer sig under forskellige forhold. Målet er at få gennemført den første udendørs vejtest inden udgangen af 2017.