Abonnementsartikel

Der er styr på økonomien i danske vejprojekter. Senest er Silkeborgmotorvejen blevet cirka 25 procent billigere end budgetteret.

Det var gennem mange år snarere reglen end undtagelsen, at store offentlige bygge- og anlægsprojekter blev langt dyrere end forudsat. Det gjaldt både bygninger og veje, og onde tunger hævdede, at årsagen var, at det var lettere at få tilgivelse end tilladelse. Derfor blev der underbudgetteret, men sådan er det ikke længere.

Nu er situationen snarere modsat - i hvert fald på vejområdet, hvor det har vist sig, at Silkeborgmotorvejen er blevet cirka 25 procent billigere end budgetteret. Der var budgetteret med 5,5 milliarder kroner, men regningen er kun på 4,1 milliarder kroner, altså en besparelse på 1,4 milliarder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Knivskarp konkurrence

Vi er i den barokke situation, at danske pensionskasser investerer i udenlandsk infrastruktur, men ikke i den danske.

Adm. direktør Anders Hundahl

Asfaltindustrien

Asfaltindustriens administrerende direktør Anders Hundahl siger til Maskinteknik, at konkurrencen på asfaltområdet er kniv skarp, og at det er en af årsagerne til, at motorvejen er blevet billigere:

- Det giver kunderne nogle gode priser. En anden årsag er, at parterne, der bygger motorvejen, er ret professionelle. De er gode til sammen at planlægge og gennemføre store infrastrukturprojekter til tiden og til prisen - eller som i dette tilfælde endda under prisen, siger Anders Hundahl.

Han er ikke umiddelbart nervøs for, at de til overs blevne penge ryger direkte over i statskassen i stede for at blive brugt på vejene:

- Aldrig før har trafikken på det danske vejnet af både lastbiler og personbiler været større. Det giver et enormt vejslid og trængselsproblemer. Der er mange gode og samfundsmæssigt rentable motorvejsprojekter, der venter og kan skabe vækst og arbejdspladser i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stop-and-go politik

Anders Hundahl mener, at der på Christiansborg er lydhørhed i forhold til at bruge pengene på vejnettet:

- Det skyldes blandt andet, at vi kan se på landene omkring os, hvor der investeres i bedre infrastruktur. Vi er i den barokke situation, at danske pensionskasser investerer i udenlandsk infrastruktur, men ikke i den danske. Det ser desværre ud til, at Vejdirektoratets budgetter vil falde de kommende år. Det er stop-and-go politik af værste skuffe. Når mørket spreder sig over de langsigtede investeringer, betyder det lavere investeringer. Det er en selvforstærkende virkning, fastslår Anders Hundahl over for Maskinteknik..