Abonnementsartikel

Wirtgen Denmarks salgs- og marketingschef Jan Dahl er sikker på, at vejmaskinerne om fem år må køre af sig selv uden fører.

Mange vejmaskiner kan allerede nu køre af sig selv, men reglerne kræver, at der fysisk sidder en maskinfører på maskinerne. Men ifølge Jan Dahl, der er salgs- og marketingchef hos Wirtgen Denmark, vil det snart ændre sig, og han tøver ikke, når han bliver spurgt, hvornår maskinførerne kan hoppe ned fra maskinen.

- Om fem år ? efter den næste udgave af Bauma i Tyskland. Maskinerne kan jo allerede nu køre selv, men hvis de skal køre uden maskinførere, skal myndighederne sige god for det. Der foregår et stort arbejde for at få det til at ske, og jeg er sikker på, at det snart bliver muligt, siger Jan Dahl.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Messe i Las Vegas

Det er femte gang, han deltager i Conexpo-messen i Las Vegas i USA ? en messe, der hele tiden bliver vigtigere for Wirtgen. Bauma er stadig størst, men Conexpo er nu blevet den næstvigtigste messe for Wirtgen, og selv om det kræver en længere flyvetur for en dansker at nå frem til Las Vegas, så er der ifølge Jan Dahl masser af danskere, der besøger ham på Wirtgen-standen under messen. Da Maskinteknik snakkede med Jan Dahl halvvejs gennem messen, havde han haft over 130 danskere med ude at spise efter messedagene.

- Hele udlejningsbranchen er her sammen med deres kunder, og det samme er asfaltbranchen. Derudover er der også en del entreprenører herovre. Heldigvis kommer amerikanerne også forbi standen. USA er vokset for Wirtgen gennem de seneste 6-7 år, og vi har særligt fået godt fat i fræserne og udlæggerne, siger Jan Dahl.

Fysiske håndtag

En af nyhederne, som messegæsterne kunne se på Wirtgen-standen, var V35Ri-fræseren, der er en 35 cm-fræser med fuld nivellering.

- Det har vi tidligere haft på halvmeter-maskinerne, men ikke på en 35'er. Den kører også 3D og er en maskine til præcisionsfræsning, siger Jan Dahl.

Wirtgens skandinaviske kunder - og dermed også de danske - vil have alt tilgængeligt udstyr på maskinerne, og her adskiller de sig fra amerikanerne, som gerne vil have noget, de kender ? og fysiske håndtag, de kan justere maskinen med.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Langt fremme

- Europæerne er langt fremme med at bruge de nye teknologier. Da jeg var her de første mange gange, så de amerikanske maskiner oldnordiske ud og havde masser af manuelle kontroller. Sådan er det til dels stadig. De vil gerne have tingene, som de er vant til, og det er en af grundene til, at der er forskel på de europæiske og amerikanske maskiner, siger Jan Dahl og fortsætter:

- De fleste af vores maskiner bliver testet i Skandinavien, fordi der forlanger kunderne så meget af maskinerne, at det er naturligt at teste der. Der er en forventning om, at vores maskiner kan mere og mere, og det er også den indstilling, der er med til at drive udviklingsarbejdet, når det gælder om at gøre maskinerne selvkørende. Selvkørende maskiner er noget, som entreprenørerne virkelig efterspørger.

Køre hele dagen

At maskinerne allerede nu kan køre selv bliver dog også udfordret ind i mellem. For eksempel da Wirtgens maskiner blev brugt til etableringen af en ny landingsbane i Københavns Lufthavn. Her forstyrrede en radarstation i enden af landingsbanen arbejdet, og den slags udfordringer vil man løbende skulle løse, mener Jan Dahl.

Et andet stort kundeønske er, at udlæggerne kan køre en hel dag uden stop. Det kan opnås ved at påmontere en feeder, så maskinen får en buffer på 30 tons, hvilket er nok til, at den ikke behøver at stoppe.

- Det giver bedre veje, for det kan ikke undgås, at der opstår et lille bump, hvis maskinen skal holde stille. Generelt mærker vi tydeligt, at kravene til kvaliteten af vejene stiger. Det giver sig også udslag i, at kunderne i stigende grad skal dokumentere temperaturen af den udlagte asfalt, og det har vi også en løsning, der kan klare, siger Jan Dahl.