Abonnementsartikel

Den japanske bygge- og anlægsbranche mangler om få år 1,3 mio. faglærte. Det tvinger branchen til at indføre automatisering og forbedret maskinstyring i et halsbrækkende tempo.

Forstil dig at entreprenørmaskinerne står klar. De er trimmede, smurte og parate. Men der er ingen maskinførere til at betjene dem - ingen med den rette erfaring og uddannelse til at løse opgaverne. Men på grund af den avancerede teknologi i maskinerne kan entreprenørfirmaets egne kontoransatte sætte sig i maskinerne og udføre arbejdet problemfrit.

Det kan lyde som fri fantasi, men ikke desto mindre er det et scenarie som Komatsu bruger i sin udvikling af fremtidens entreprenørmaskiner og maskinstyring.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mangel på fagfolk

Der bygges meget i Japan. Overalt i bybilledet landet over ser man stilladser omkring store og små byggepladser. Men meget snart bliver man nødt til at sætte byggetempoet drastisk ned, hvis ikke man finder en løsning på det meget alvorlige arbejdskraftproblem, som japanske byggefirmaer af simple befolkningsmæssige årsager styrer henimod.

Der bliver i de kommende årtier færre og færre japanere i den arbejdsdygtige alder - og flere og flere pensionister. For byggeindustriens vedkommende vil denne udvikling sige, at der i år 2000 var 4,5 mio. faglærte arbejdere i Japan. Nu er der 3,5 mio., og allerede i år 2025 vil dette antal være nede på 2,16 mio. Det er en kolossal udfordring for branchen.

- Vi vil komme til at mangle 1,3 mio. mand. Det bliver meget svært at skaffe mandskab til genopbygningen efter det næste store jordskælv, konstaterer Chikashi Shike, der er direktør for "Smart Construction" hos Komatsu.

Begrænsninger

90 procent af japanske byggefirmaer har færre end ti ansatte, og dette mønster er især udtalt i de mindre samfund fjernt fra storbyerne.

- Vi er nødt til at forbedre produktiviteten. Ikke kun ved de store projekter i byerne, men også i den slags virksomheder, siger Chikashi Shike.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Komatsu sælger 100.000 maskiner om året. Men vi må passe godt på de maskiner, også efter de er solgt. Vi må holde kontakt med maskinerne gennem it-løsninger og sørge for, at de hele tiden udnyttes effektivt. Det er det bidrag, vi kan give til løsning af Japans arbejdsmarkedsproblemer, siger Komatsu-direktøren.

En oplagt løsning på landsplan er at importere udenlandsk arbejdskraft, og det sker allerede i temmelig stor udstrækning. Byggepladserne har i mange år i al ubemærkethed været et af Japans mest internationale miljøer. Men der er grænser for, hvor langt man kan komme ad den vej.

Så ifølge den japanske regering og de store japanske byggefirmaer er den mest langsigtede og holdbare løsning, at man - som Komatsu er i gang med - indfører ny teknologi og bedre planlægning, således at man kan blive ved med at bygge lige så meget med færre ansatte på byggepladserne.

Mere avanceret

Regeringens mål er en 25 procent forbedring af produktiviteten på Japans byggepladser inden år 2025. Et meget ambitiøst mål, men situationen er også akut. Der er ingen tid at spilde.

Hos Komatsu kan man godt indse, at virksomhedens lønsomhed på hjemmemarkedet i fremtiden afhænger af, at denne omformning af markedet lykkes. Så firmaet har udviklet en række avancerede computerstyrede maskiner, som langt fra er introduceret på hele det japanske byggemarked endnu, men det vil de blive i stor stil i de kommende år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I øjeblikket har kun en procent af de solgte maskiner it-udstyr. Men det er Komatsus mål at komme op på 30 procent i løbet af kun fem år, oplyser Chikashi Shike.

Komatsu er som virksomhed helt på det rene med, at der vil blive solgt færre maskiner i fremtiden, men at en større del af indtjeningen til gengæld vil komme fra udlejning, service og rådgivning i forbindelse med de mere avancerede maskiner. Det er den vej, det allerede går. De fleste it-monterede maskiner udlejes snarere i kortere perioder, end de sælges.

Repræsentanter for Komatsu fremviste for nylig for en delegation fra udenlandsk presse, hvad der konkret menes med det nye slagord "Smart Construction". Vi så, hvordan man benyttede droner til at opmåle og registrere byggepladsen, inden man går i gang. Dronerne kunne ikke alene måle højder og hældninger, men også udregne, hvor meget jord der skulle fjernes og flyttes, og dermed hvor mange maskiner og hvor meget mandskab der præcis var på krævet til den opgave.

- Derved vil vi præcis kunne vide, hvor lang tid det vil tage, og kunne lave budgetter, der i højere grad end i dag holder stik, forklarer Chikashi Shike.

Køn hjælp fra kontoret

Via den nyeste udgave af maskinstyring kunne gravemaskiner og dozere under præsentationen ramme den helt rigtige hældning på en skråning og operere maskinen uden at frygte at komme til at fjerne for meget jord. Præcis som man også kender det i støt stigende grad fra Danmark, men der er ingen tvivl om, at det kun bliver endnu mere udbredt i fremtiden - både i Japan, i Danmark og i en stribe andre lande.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den slags opgaver har hidtil krævet erfarne operatører, som kendte deres maskiner ud og ind, og dem bliver der som tidligere beskrevet færre og færre af på japanske byggepladser i de kommende år. Derfor skal maskinstyringen være så avanceret, at det ikke kræver den store erfaring at udføre arbejdet. Det illustrerede Komatsu på elegant vis via en video, hvor fem af virksomhedens kontorpiger helt uden maskinerfaring - den ene kønnere end den anden - var i stand til at udføre gravearbejdet til en ny vej på tre dage, fordi det hele var kodet ind på den computer, der reelt regulerede de vanskelige graveopgaver.

- Vi kalder det intelligent maskinkontrol. Når man slipper af med ens mentale barriere, er disse maskiner nemme at få til at fungere, siger Chikashi Shike.

Artificial intelligence, AI, kunstig intelligens, er det helt dominerende modeord for alt det nye, hvad der foregår inden for japansk industri i disse år. I en anden video demonstrede Komatsu, hvordan en erfaren operatør udførte en opgave, mens sensorer og computere registrerede hans mindste bevægelser. Derefter kunne fem andre gravemaskiner med totalt uerfarne kolleger ved styrepinden udføre præcis den samme opgave, som han lige havde udført.

Farvel til maskinføreren

Men hvorfor er der overhovedet mennesker som operatører ved styrepinden, spurgte en journalist.

- Nej, det er også næste skridt. Ubemandede maskiner, der er styret ved hjælp af AI, er en af de veje, vi forsøger at gå. Vi forsøger at konstruere bulldozere og gravemaskiner, som kan opereres fra en tablet i skurvognen, fortæller Chikashi Shike.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dette er naturligvis en proces, som foregår i hele branchen og ikke kun hos Komatsu. Automatisering og robotter er kodeordene overalt på japanske byggepladser i øjeblikket. Og et af Japans store entreprenørfirmaer, Kajima, er faktisk begyndt på flere byggepladser at benytte ubemandede og forprogrammerede lastbiler og bulldozere til den tunge del af arbejdet.