Abonnementsartikel

Affaldsbehandlingsvirksomheden RGS 90 samler sine nordiske aktiviteter i ét selskab.

Affaldsbehandlings- og ressourcevirksomheden RGS 90 integrerer nu sit svenske datterselskab i det danske hovedselskab og øger en igangværende satsning på vækst i Norge. Det sker som led i en plan, der skal understrege selskabets position som ledende aktør på sit felt i Norden. Samtidig bliver det nordiske fokus understreget med et navneskift til RGS Nordic.

- Vi er under transformation, og det nye navn og udtryk afspejler rigtig godt den virksomhed, vi er i dag, siger Henrik Grand Petersen, der fortsætter som adm. direktør for RGS Nordic.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Organisationsændringen og navneskiftet kommer efter to års arbejde med at implementere en vækststrategi, der blandt andet omfatter udvikling af cirkulære miljøløsninger til RGS Nordics kunder.

Stadig flere opgaver

Ikke mindst øget industrialisering er afgørende for, at affalds- og ressourcesektoren kan løfte en stadig større strøm af opgaver, mener Henrik Grand Petersen.

- Der er mange sympatiske tiltag inden for genanvendelse, men hvis samfundets ambitioner inden for cirkulær økonomi skal indfries, er der brug for professionelle aktører med høj kapacitet, alsidige kompetencer og bæredygtige forretningsmodeller, der bliver udøvet på markedsvilkår. Det er de krav, vi har opdateret vores organisation til med en stærkere fællesnordisk platform, siger han.

En af forudsætningerne for at generere genbrugsprodukter med dokumenterede og ensartede egenskaber - såkaldt sporbarhed - er tættere samarbejder med kunderne. Det har RGS Nordic allerede omfattende erfaring med fra en række projekter.

- I en fremtid, hvor affald i stigende grad betragtes som et ligeværdigt alternativ til helt nye materialer, er sporbarhed fra oprindelse til anvendelse en helt grundlæggende forudsætning. Her er det en stor fordel, at RGS Nordic i dag indgår i en tidligere og tættere dialog med for eksempel bygherrer og rådgivere, end vi har gjort før. Man kan sige, at vi er gået fra en lidt passiv medspiller til en aktiv samarbejdspartner, som i langt højere grad byder ind med komplette løsninger, der skaber værdi for vores kunder, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forbedrede arbejdsgange

Mens samarbejdet med kunderne er intensiveret, har RGS Nordic på de indre linjer arbejdet med at standardisere sine arbejdsgange, blandt andet ved hjælp af en central planlægnings- og kundeserviceafdeling. Det skal bidrage til løbende at reducere de marginalomkostninger, som er afgørende i en organisation, der hvert år håndterer over tre millioner ton jord, bygningsaffald og vand.

Derudover har RGS Nordic i løbet af de seneste to år investeret over 100 mio. kroner i ny behandlingsteknologi og IT-løsninger samt udvidelser og forbedringer på sine eksisterende behandlingsanlæg.

For indeværende regnskabsår forventer RGS Nordic en omsætning på tæt ved 1 mia. kroner, svarende til en vækst på 20 procent. Samme vækstrate realiserede selskabet fra 2015 til 2016.

RGS Nordic har mere end 35 behandlingsanlæg i Danmark, Sverige og Norge. I alt beskæftiger virksomheden ca. 230 ansatte i de tre nordiske lande.