Abonnementsartikel

Nu indvies landets første AkvaVej, som er en klimasikret vej, der også renser vandet.

I jagten på at lave løsninger, der sikrer mod skybrud, er Danmarks første AkvaVej nu blevet etableret. Med en strækning i fuld skala på Bredagervej i Tårnby skal udviklingsprojektet AkvaVejen nu stå sin test, når den indvies på torsdag 22. juni.

Det er NCC og Teknologisk Institut, der står bag udviklingen af AkvaVejen, som er en hel ny generation af klimaveje med integreret rensningsanlæg. Løsningen har et stort potentiale i forhold til håndtering af skybrud ved direkte nedsivning, rensning og mulighed for rekreativ anvendelse af vejvand i tæt bebyggede boligområder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi glæder os til at indvie Danmarks første AkvaVej og til at se det samlede koncept blive anvendt i praksis. På den måde opnår vi vigtige erfaringer om, hvordan vi lokalt kan håndtere ekstreme mængder nedbør og undgå overbelastning af kloaknettet. Det kan mange boligområder i Danmark fremover få gavn af i en tid med hyppigere kraftig regn og skybrud, siger Michael Brask, Salgschef i NCC Industry, i en pressemeddelelse.

Vandet genanvendes

AkvaVejen er baseret på NCCs permeable asfaltkonstruktion NCC PermaVej, som er en åben asfalt, hvor regnvandet kan trænge igennem. Den sikrer, at vandet hurtigt forsvinder fra kørebane og P-arealer og dernæst magasineres i vejens bærelag. Når vandet fra vejen siver ned gennem vejoverfladen og videre ned i hulrummene i bærelaget, ledes det bort gennem drænrør. Herfra føres vandet videre til et særligt nyudviklet filtreringssystem, hvor det renses for miljøfremmede stoffer via forskellige typer af filtermedier. Det rensede vand kan herefter genanvendes til rekreative formål eller nedsives på lokaliteten.

- Jeg er overbevist om, at AkvaVejen bliver en samfundsmæssig gevinst. Udover at løsningen nemt kan tilpasses den tætte by, kan den med lokal rensning af overfladevandet skabe store samfundsmæssige gevinster via afkobling af overfladevand fra kloaknettet. Én af de helt store fordele ved AkvaVejen er, at den er fuldstændigt koblet af kloakken og derfor ikke blander regnvand sammen med spildevand. Og så er den modulopbygget samt fuldstændig uafhængig af både placering og kapacitet i de eksisterende kloakledninger, og det gør den til en yderst fleksibel løsning, siger Thomas Pilegaard Madsen, teamleder ved Teknologisk Institut.

Indvielsen d. 22. juni fra klokken 15-17 på Bredagervej i Tårnby er et åbent arrangement, hvor man blandt andet kan høre om projektet samt få fremvisning af anlægget og mulighed for at se vandet forsvinde ned i asfalten.

Udviklingen af konceptet for AkvaVejen startede i 2015. Projektet finansieres af Klimatilpasningspartnerskabet, som består af Markedsmodningsfonden, Tårnby Kommune, Tårnby Forsyning, Københavns Kommune og Hofor.