Abonnementsartikel

Nye apps til entreprenørmaskiner åbner vækstmarked for Trackunit.

Når entreprenører køber eller lejer materiel, er de afhængige af, at det bliver anvendt så effektivt som muligt. Pauser og ineffektiv anvendelse er ikke godt, og nedbrud på grund af manglende service kan være katastrofalt, da det vil forsinke store byggeprojekter.

Derfor leder man inden for entreprenørsektoren i øjeblikket efter nye metoder til effektivisering af maskinernes drift, og her bygger den nordjyske virksomhed Trackunit bro mellem teknologien og brugerne af maskinerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I dag er kun ca. 15 procent af entreprenørmaskinerne koblet på internettet, og hidtil har det primært været de dyreste maskiner. Men ny og billigere teknologi muliggør opkobling af mindre maskiner og håndholdt materiel. Det giver bedre mulighed for at overvåge køremønstre, misbrug, sikre rettidig service samt at folk med de rette kompetencer betjener og servicerer entreprenørmaskinerne, så man får den mest effektive drift. Vi forventer, at markedet vil gennemgå en betydelig udvikling i de kommende år, og der vil opstå nye teknologiske muligheder for brugeren, maskinudlejeren og maskinproducenten, siger Søren Brogaard, CTO i Trackunit.

Øget effektivitet

Trackunit har i sit arbejde med internetbaseret opkobling fået ekspertbistand fra it- og konsulenthuset Trifork.

- Vi har kombineret vores ekspertise i dataopsamling, cloudteknologi og appudvikling med Trackunits ambitiøse vækstmål og sammen skabt en platform, som giver helt nye vækstmuligheder for den nordjyske virksomhed. Vi har haft særligt fokus på hastigheden i projektet. Trackunits vision er realiseret på kun fem måneder, så en flådeejer i dag kan aflæse data for sine maskiner via Trackunit Go App'en, siger Jesper Mygind, leder af Triforks kontor i Aalborg.

For at fremtidssikre virksomheden har Trackunit valgt at skifte hele sin it-platform ud med en ny, Amazon-baseret cloudplatform, som Trifork har videreudviklet og tilpasset til Trackunits behov.

- Med den databaserede løsning, der trækker maskindata ud regelmæssigt, kan man bl.a. forebygge misbrug og effektivisere brugen af entreprenørmaskiner. Det er desuden muligt at tracke, hvor lang tid den enkelte maskine har kørt, hvor den befinder sig, og hvordan den er blevet betjent. På baggrund af data kan maskinudlejere meget præcist dokumentere, hvor meget og hvornår materiellet har været anvendt og på dette grundlag udskrive mere præcise fakturaer, siger Jesper Mygind.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Trackunit Go-app'en er netop blevet tilgængelig, og Trackunit On, der henvender sig til operatøren, releases til efteråret.

4.000 trackere hos GSV

GSV er landets største udlejningsvirksomhed af entreprenørmateriel. Her lever de af, at deres materiel hele tiden virker ude hos kunderne. Derfor har de 4.000 trackere i deres maskiner, og potentielt kan mere end 10.000 af deres maskiner blive udstyret med en tracker, der kan overvåge maskinernes tilstand og kørsel. De får nu en digital platform for at overvåge maskinerne.

- Det kan både hjælpe os med sikre mod maskinnedbrud, men også sørge for, at vi ikke laver unødvendigt vedligeholdelse. Man kunne forestille sig, at vi sætter en serviceinterval på en gravemaskine, og så får værkstedet en besked om, at der skal laves service. Det er planen, at vi går den vej, siger Birger Hansen, direktør for produktudvikling hos GSV.

- Vi lever af at udleje maskiner, så derfor er det vigtigt for os at holde styr på, hvor mange timer de kører. Både for at de holder sig inden for kontrakterne, men også for at holde styr på materiellets tilstand. Det får vi nu en intelligent, digital platform til.