Abonnementsartikel

Flere end ti forskellige kraner er med ved opførelsen af verdens længste kabelbårne bro.

Den gamle antagelse om, at skotter skulle være specielt sparsommelige, holder ikke, når det gælder brobyggeri. I hvert fald risikerer entreprenørerne bag verdens længste kabelbårne bro ikke at gå ned på udstyr. Der er røget flere end en halv snes forskellige store Liebherr-kraner i værktøjskassen til byggeriet af den nye Queensferry Crossing-bro overfloden Firth og Forth vest for Edinburgh.

Den nye 2,7 kilometer lange vejbro kommer til at ligge side om side med den eksisterende Forth Road Bridge. Allerede i 1990'erne kom de første forslag til en ny broforbindelse mellem Lothian på sydsiden og Fife på den nordlige side af floden. Der var simpelthen behov for en afløser for den gamle bro, som dog bevares. Motorvejen M90 føres over den nye bro.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Liebherr demonterer Liebherr

Store Liebherr-kraner har helt fra byggestarten i 2011 haft centrale roller i det gigantiske broprojekt. Tre kraner har været i sving med bygning af de tre 207 meter høje tårne, der understøtter den nye Queensferry Crossing. Og med to andre Liebherr-kraner som assistenter.

Senest har det skotske kranfirma Bernard Hunter sendt bud til Liebherr efter to nye kraner til demontering af de tre kraner, der blev brugt ved bygningen af brotårnene. Der var behov for en 500 tons og en 300 tons kran til at pille de tre giganter ned.

Oprindelig var planen, at der skulle være broindvielse i december i fjor. Efter flere forsinkelser satser skotterne nu på, at Queensferry Crossing kan åbnes i det tidlige efterår.