Abonnementsartikel

Der er store forventninger hos importøren Scantruck til Komatsus nye 40 tons-graver.

På sidste års Bauma-messe i München blev den lanceret med pomp og pragt, men den har ladet vente på sig ude i det virkelige liv.

Nu er de første eksemplarer af Komatsu-hybridgravemaskinen kommet til Danmark. Den hedder Komatsu HB365LC og har mildt sagt vakt opsigt i entreprenørkredse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I forvejen havde vi jo Komatsus tilsvarende 23 tons hybridgraver HB215LC, som tilmed er kommet i anden generation. Men vi har manglet HB365LC, som med sine 40 tons passer helt perfekt til mange af de opgaver, som vore entreprenørkunder virkelig har behov for maskinkraft til. Derfor er det dejligt, at Komatsu nu har gang i serieproduktionen, og vi kan levere, siger produktchef Kasper Vissing hos Scantruck.

... vi har manglet HB365LC, som med sine 40 tons passer helt perfekt til mange af de opgaver, som vore entreprenørkunder virkelig har behov for maskinkraft til.

Produktchef Kasper Vissing Scantruck

Komatsu HB3665LC er den hidtil største hybride gravemaskine på markedet. Unikt for maskinen er, at den bruger el til både svingmotoren og til at hjælpe den almindelige motor, som dermed reagerer markant hurtigere.

Som en Tesla

- Maskinen er nærmest ekstremt hurtig i krøjemotoren. Lige som i en Tesla-bil har den moment øjeblikkelig. Og jeg vurderer accelerationen til også at være på niveau med Tesla, om end naturligvis til andre formål, siger Kasper Vissing.

I Komatsus hybrid-system erstatter den elektriske krøjemotor den traditionelle hydrauliske krøjemotor. Hver gang der krøjes, opsamles ny energi, som maskinen så bruger både ved krøjning og altså også som assistance ved motoracceleration.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hybrid-teknologien giver ikke bare imponerende tempo. Den kan aflæses direkte på bundlinjen af maskinregnskabet. Der er set eksemplar på besparelser på brændstoffet på op til 25-30 procent. Øget produktivitet og lavere brændstofforbrug er et par rigtig gode argumenter, når vi nu skal ud og præsentere maskinen i Danmark. Samtidig har Komatsu selv så stor tillid til systemet, at der er fem års garanti eller 10.000 timer på alle hybrid-komponenter, siger Kasper Vissing.