Abonnementsartikel

D10 bulldozeren var banebrydende, for det var den første til at have de trækkende kædehjul placeret øverst.

I disse dage i september 1977 for 40 år siden kørte 0-serien bestående af ti D10 bulldozere af produktionslinjen. At den skulle forblive i produktion i foreløbigt fire årtier, var der absolut ingen, der havde regnet med på det tidspunkt.

Den brød på mange måder med forestillingerne om, hvordan en bulldozer traditionelt skulle se ud. Specielt larvebåndene og de trækkende kædehjuls placering skabte opmærksomhed, for her var der i bogstaveligste forstand vendt op og ned på alt det, man havde kendt hidtil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mange mål

Én af dem, der var med til at konstruere D10 bulldozeren, var Ron Krolak, som dengang stod i spidsen for udviklingen af larvebånd og træk.

- Vi fik til opgave at lave en helt ny type bulldozer, og vi nedsatte flere team, som skulle arbejde snævert sammen indenfor hver af vore felter. Vores fælles udviklingsafdeling havde forinden sat nogle mål op. Den nye dozer skulle tilbyde øget produktivitet, lettere vedligehold, have modulopbygget design og en let betjening, fortæller den nu pensionerede Ron Krolak.

Vendt om

Forløberen for D10 var D9 bulldozeren. Den havde de trækkende kædehjul siddende ned mod jorden, men det princip havde visse ulemper. Så derfor tog larvebåndsholdet hele D9 undervognen med trækket og larvefødderne og vendte det hele om. Derved kom de trækkende hjul til at sidde øverst, og det gav flere fordele.

Hvor før larvebåndet ikke var strakt ud til enhver tid, blev det nu helt udstrakt mellem de to hovedhjul og dermed også ned mod underlaget. Samtidig gav det kædehjul og bælter en længere levetid, og endelig blev det hele langt lettere at servicere og vedligeholde end før.

Stort volumen - lav ydelse

I dag er dieselmotorer højtydende, men dengang D10 bulldozeren så dagens lys, så det anderledes ud. V12 motoren havde et slagvolumen på ikke mindre end 29.300 kubikcentimeter, men på trods af det, havde den en ydelse på bare 700 hestekræfter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vægten af den daværende D10 lå på godt 86 tons, og den målte 4,6 meter i højden, 3,7 meter i bredden og så var den 9,4 meter lang. I forhold til den gamle, var den nye D10 i stand til at udføre 50 procent mere arbejde, og dermed var det datidens største bulldozer.