Abonnementsartikel

MT Højgaard er nu klar til at løfte den nye bro, der fører Lundegårdsvej ved Rødby over Sydmotorvejen, på plads. Broen ventes at åbne for trafik sidst på året.

Vejdirektoratet opfører bro på vegne af Sund & Bælts datterselskab Femern Landanlæg.

Den nye bro, der erstatter den nedrevne bro efter en lastbilulykke sidste år, indgår som en del af opgraderingen af vejnettet på den danske side af Femern Bælt-forbindelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvor den gamle bro var smal og havde vægtbegrænsning, så opføres den nye bro i en længere og bredere udgave, så den kan håndtere den øgede færdsel mellem den kommende nye Holeby Station og Rødby.

Vi ser store perspektiver i at gøre beton miljørigtig som led i mere bæredygtige infrastrukturanlæg.

Projektchef Johnny Restrup-Sørensen

Sund & Bælt

Undgår spærrede kørespor

Byggeriet af broen har på flere områder adskilt sig fra andre mere traditionelle broprojekter.

For at genere trafikanter på motorvejen mindst muligt er broens elementer blevet støbt ved siden Lundegårdsvej for derefter at blive løftet på plads. Dermed har man undgået at benytte et stillads hen over motorvejen, som giver en række gener for trafikanterne, fortæller Jacob Pryds Winkel, der er projektleder i Vejdirektoratet.

- Ved de typiske brobyggerier er det nødvendigt at bruge omfattende stilladskonstruktioner til støbearbejdet. Dette medfører spærrede kørespor på motorvejen og nedsat hastighed forbi arbejdsstedet. Denne gang har vi i stedet valgt at støbe broen i 20 delelementer tæt ved, som vi så løfter på plads og monterer uden større spærringer eller andre væsentlige gener for trafikanterne, siger Jacob Pryds Winkel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Miljørigtig beton

Femern Landanlæg og Vejdirektoratet er desuden med i en samarbejdsgruppe med andre bygherrer, entreprenører, leverandører og rådgivere. Gruppen arbejder med mere bæredygtige produkter til blandt andet støbninger af broer.

Ved Lundegårdsvejsbroen har man som et forsøg således brugt en ny type af såkaldt grøn beton, hvor produktionen er mere skånsom overfor miljøet i forhold til udledning af CO2.

- Sund og Bælt støtter naturligvis ny teknologi til at nedsætte udledningen af CO2 i store infrastrukturprojekter som Femern Bælt-forbindelsen. Vi ser store perspektiver i at gøre beton miljørigtig som led i mere bæredygtige infrastrukturanlæg, siger Johnny Restrup-Sørensen, der er projektchef i Sund & Bælt.

Erfaringerne fra den grønne beton ved Lundegårdsvej ventes at blive brugt ved fremtidige infrastrukturprojekter, hvor muligheden er til stede.