Abonnementsartikel

Længere tilstandsperioder er som gift for batteriet, men det er let at give batteriet et langt og godt liv.

Umiddelbart skulle man tro, at et almindelig batteri tog mest skade af at blive brugt, ladet op og afladet hele tiden. Men sådan er det ikke. Lange stilstandsperioder uden brug er det værste, et batteri kan komme ud for, lyder det fra salgschef Max Hemmingsen fra batterifirmaet Exide Technologies A/S, som er én af de store fremstillere af batterier.

- Når et bly-syrebatteri ikke anvendes, foregår der en sulfatering. Denne ødelæggende sulfatering opstår, når batteriet er helt eller delvist afladet i en længere periode. Rent kemisk sker det ved, at der sker der en omkrystallisering af det blysulfat, der opbygges under afladning. Denne omkrystallisering bevirker, at det bliver vanskeligere at oplade batteriet, og batterikapaciteten reduceres. Får denne sulfatering lov til at udvikle sig uhindret over flere måneder, ødelægges batteriet ganske enkelt, siger Max Hemmingsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selvafladning

Får denne sulfatering lov til at udvikle sig uhindret over flere måneder, ødelægges batteriet ganske enkelt.

Salgschef Max Hemmingsen

Exide Technologies A/S

Max Hemmingsen forklarer videre, at der er altid en vis mængde kemisk aktivitet i batteriet, hvilket betyder, at det aflades automatisk med tiden. Den kaldes selvafladning, og ved opbevaring eller stilstand over en længere periode, som eksempelvis en vinter, har selvafladningen en mærkbar effekt.

Derfor lyder det enkle råd, at batteriets væskestand skal konrolleres med jævne mellemrum og endelig skal batteriet holdes opladet i hele stilstandsperioden.

Enkle regler

En del batterier er lukkede og kan dermed ikke efterfyldes, men for de batterier, der kan åbnes, skal væskeniveauet kontrolleres. Er væskeniveauet ikke 10 -15 millimeter over pladerne, skal der kun påfyldes destilleret vand - ikke batterisyre. Batteriet skal også være rent og fri for fugt, olie og snavs, og endelig skal batteripolerne være metallisk rene.

Et fuldt opladet 12 volts batteri er først helt opladet, når hvilespændingen er 12,7 volt. Batteriet er halvt afladet, når spændingen er på 12,2 volt og det anses for at være afladet, når spændingen er faldet til 11,7 volt eller derunder. Er det 24 volts batterier, dobles værdierne op.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Anvend intelligente ladere

- Den absolut bedste form for opladning sker med de såkaldte intelligente ladere, som nøje afpasser ladningen efter temperatur, batteriets størrelse og aktuelle ladetilstand. I dag er traktorer, entreprenør, - og gravemaskiner og andre køretøjer fyldt med elektronik, så også derfor bør man ikke anvende de mere gammeldags og primitive ladere, da elektronikken er følsom overfor overspænding.

Anbefalingen fra Max Hemmingsen lyder på, at når et køretøj skal henstå i længere tid, kan man bare sætte den intelligente lader til i hele stilstandsperioden, og så sørge den selv for at holde batteriet i live og sørge for det er i topform.

Automatisk vedligeholdelse

- Exide har udviklet en serie af batteriladere, som kan anvendes til forskellige køretøjer med blysyre-batterier. De er helautomatiske, og kan stå tilsluttet hen over hele vinterperioden. Laderne er forsynede med en indbygget temperaturkompensator som betyder, at ladningen er nøje afpasset efter den omgivende temperatur. Batteriladerne er også forsynede med indbyggede sikkerhedsanordninger, som registrerer, hvis der er skulle være fejl på batteriet. Exide laderne fås i flere versioner, og passer til alle typer batterier i størrelserne fra 1 Ah. op til 300 Ah., fortæller Max Hemmingsen.