Abonnementsartikel

Vejdirektoratet har gennem de seneste måneder testet et nyudviklet autoværn, der "sluger" støjen. Resultatet vækker begejstring.

Mellem Ikast og Silkeborg ligger den lille landsby Pårup.

Landsbyen har cirka 230 indbyggere, og en del af dem er plaget af trafikstøj. Hovedvej 13, der i grove træk følger Hærvejen fra Rold Skov til Vejle løber lige forbi byen. En del huse ligger få meter fra vejen, som tilmed er hævet over terrænet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I mange år har borgerne i Pårup kæmpet for at få sat et støjværn op. I februar skete der så noget.

Gode testresultater

Vejdirektoratet besluttede at netop Pårup skulle bruges til at teste et nyudviklet autoværn.

Det dansk producerede autoværn er opsat på en 800 meter lang forsøgsstrækning ud for Pårup. Her har værnet, ifølge Vejdirektoratet, vist sig at kunne dæmpe støjen med to til fem decibel, hvilket svarer til en halvering af trafikmængden, skriver direktoratet i en pressemeddelelse.

- Resultaterne er meget lovende, og autoværnet kan vise sig at blive et vigtigt redskab i Vejdirektoratets kamp mod trafikstøj på strækninger med beboelse tæt på vejen, siger Jette Voigt, der er projektleder i Vejdirektoratet.

For tidligt at afgøre

Vejdirektoratet har under forsøget sat måleudstyr på udvalgte huse, og støjforsøget er blevet kontrolleret ved hjælp af computermodeller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det samlede billede viser, at støjen ved Pårup bliver dæmpet med to til fem decibel afhængig af boligens afstand fra vejen. Det er imidlertid endnu for tidligt at overføre de gode resultater ved Pårup direkte til andre steder langs vejnettet, understreger Jette Voigt.

- Placeringen af et støjdæmpende autoværn tæt på vejen og dermed trafikstøjen har haft en betydelig effekt for de nærmeste huse. Vores målinger viser samtidig, at autoværnet har en god effekt op til 60 meter fra vejen og faktisk også længere væk. Men effekten afhænger af de lokale forhold. Vi skal derfor have resultater fra andre teststrækninger i landet, før vi kan sige mere om, hvor effektivt værnet er, siger Jette Voigt.

Flere forsøgsstrækninger

Vejdirektoratet samarbejder med Ishøj og Vallensbæk kommuner, der har sat autoværnet op på en strækning i hver kommune. Forsøgene vil tilsammen kunne give et mere tydeligt billede af, under hvilke forhold autoværnet har den bedste effekt.

Fordelen ved et støjdæmpende autoværn er, at det er placeret tættere på vejen og dermed støjkilden, ligesom det kan sættes op på strækninger, hvor det for eksempel på grund af pladsmangel ikke er muligt at opsætte de traditionelle støjskærme. Desuden er autoværnet et billigere alternativ i forhold til støjskærme.

De danske forsøg med autoværnet bliver fulgt med interesse fra flere lande, som også arbejder på, at bringe støjen fra trafikken ned i tæt beboede områder. Det drejer sig blandt andet om Norge, Tyskland, Holland og USA.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Huller og stenuld

Autoværnet består af et traditionelt autoværn, der er perforeret med små huller. Autoværnet har derefter fået påsat en kassette af strækmetal med stenuld. Vejsiden af både autoværnet og kassetten er således åben, så stenulden bedre kan absorbere trafikstøjen. Bagsiden af kassetten er lukket, så mest muligt af den dæmpede støj bliver inde i kassetten.

Det støjdæmpende autoværn er dansk udviklet af danske NAG1 i samarbejde med Rockwool, Volkmann & Rossbach og RMIG.