Abonnementsartikel

Metroselskabet har udpeget vinderne af udbuddene af Sydhavnsmetroen.

Metroselskabet har nu udpeget vinderne af udbuddene til de store opgaver med at opføre stationer og lægge skinner på den nye metrostrækning til Sydhavn. Det skriver de i en pressemeddelelse.

Det tysk-franske konsortium TUNN3L JV, der består af HOCHTIEF Infrastructure GmbH og VINCI Construction Grands Projects, skal stå for at bygge de fem nye metrostationer, ligesom de også skal lægge 4,5 kilometer skinner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

JV (Rhomberg Bahntechnik GmbH og EFACEC Engenharia e Sistemas, S.A.) skal anlægge spor, skinner og teknik på Sydhavnsmetroen.

Sydhavnsmetroen bliver en forlængelse af den kommende metrolinje M4, der skal gå fra Orientkaj i Nordhavn og til Sydhavn via Cityringen i centrum af København.

De fem nye stationer vil give 16 millioner rejser om året i 2035, skriver Metroselskabet i pressemeddelelse.

- Med Sydhavnsmetroen skaber vi et endnu stærkere kollektivt trafiknet, der skal mindske trængsel og øge mobiliteten i hovedstadsområdet. Når Sydhavnsmetroen åbner i 2024, vil vi gøre det nemmere at komme rundt i hovedstaden, siger Metroselskabets bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen.

For 9,1 milliarder metro

Sydhavnsmetroen har en budgetramme på 9,1 milliarder kroner inklusiv 30 procents korrektionsreserve. Forud for udpegningen af vinderne har der været et forhandlingsforløb med otte bydere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har haft en rigtig god forhandlingsproces, og der har været stor interesse for at bygge Sydhavnsmetroen. Vi har haft højt kompetente bydere og har fået tilbud af høj teknisk kvalitet, og som prismæssigt har ligget tæt. Samtidig har vi haft en god dialog om de krav, vi stiller i arbejdsprocessen, siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet.