Abonnementsartikel

Vejbranchens pris for bedste studenterprojekt blev uddelt for en parkeringsanalyse ved Aalborg Lufthavn.

Det blev til mange kilometer på cyklen og timevis med indtastningsarbejde på computeren for de to ingeniørstuderende Anders Bøje Vangsted og Lasse Høyrup Sørensen.

De har netop vundet Vejbranchens pris for bedste studenterprojekt for deres omfattende analyse på parkeringspladsen ved Aalborg Lufthavn. Prisen består af et rejselegat, som de to studerende modtog på Vejforum 2017, som lige nu finder sted i Nyborg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lufthavnens parkeringsplads har plads til mere end 5000 biler. Størstedelen er ganske gratis. Netop det faktum, gør det svært at lave en analyse af parkeringsmønstrer - altså hvor lang tid bilerne holder parkeret og ikke mindst hvor.

Optimal parkering

De to studerende satte sig for at undersøge parkeringsmønstre ne. Formålet med det var at finde ud af, om der er sammenhæng mellem bortrejsetid og hvor langt folk parkerer fra terminalen. Optimalt set - ifølge de to studerende - skal de, der er bortrejst kortest tid, holde tættest på terminalen. Det vil samlet betyde, at lufthavnens cirka 1,5 millioner passagerer om året skal gå den korteste afstand.

Anders Bøje Vangsted og Lasse Høyrup Sørensen havde opstillet to hypoteser. Den ene gik på, at hvis man er bortrejst i længere tid, kommer man i bedre tid til lufthavnen, og har derfor bedre tid til at finde en parkeringsplads på de forreste rækker. Og omvendt for blandt andet forretningsfolk, der ofte rejser fra lufthavnen.

Den anden tese lød, at de, der er bortrejst kortest tid, kender området bedst, og derved nemmere kan finde de ledige parkeringspladser.

Med kamera og cykel

Registreringen af bilernes nummerplader blev testet i første omgang. Den første med blyant og papir. Den viste sig tidskrævende og med stor fejlmargin på næsten ti procent. Den næste var med smartphone. Her skrev de nummerpladerne ind i et excelark. Derved slap de for dobbeltarbejdet, da registreringerne allerede var på en database, når de skulle bearbejdes. Men også her var fejlmargin stor med næsten ti procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den tredje metode bestod i at filme bilerne fra et kamera, der var monteret på en cykel. Det var den hurtigste metode, og samtidig var fejlmargin under én procent.

Nummerpladerne blev efterfølgende skrevet ind i en database ud fra optagelserne.

Længst tid væk, tættest på

Analysens resultat viste, at den første hypotese holdt stik. Dem med kortest rejsetid fordelte sig relativt jævnt på hele parkeringsanlægget.

De, der parkerer i længst tid, har ifølge analysen en tendens til at holde tættest på terminalen. Derfor konkluderer Anders Bøje Vangsted og Lasse Høyrup Sørensen, at der ikke parkeres optimalt ved lufthavnen.

Ud over at cykle rundt på parkeringspladsen i timevis og filme nummerplader, har Anders Bøje Vangsted og Lasse Høyrup Sørensen også gjort sig andre iagttagelser. De har derfor udarbejdet nogle forbedringsforslag til Aalborg Lufthavn. Blandt andet om en mere effektiv parkeringshenvisning på udvalgte steder, så rejsende hurtigere finder en ledig bås.