Abonnementsartikel

Forligskredsen bag Storstrømsbroen bakker op om, at Vejdirektoratet underskriver kontrakten med det udpegede italienske entreprenørkonsortium, men at entreprenøren Condotte udgår.

Vejdirektoratet har på et møde den 30. januar 2018 præsenteret forligskredsen (V, LA, K, DF, S, RV og SF) bag Storstrømsbroen for direktoratets økonomiske undersøgelse af det italienske entreprenørkonsortium bestående af firmaerne Itinera, Grandi Lavori Fincosit og Condotte.

Undersøgelsen blev igangsat på baggrund af den rekonstruktion, der blev meddelt af Condotte den 9. januar 2018. Det vindende konsortium stiller en samlet garanti på 480 millioner kroner svarende til 23 procent af entreprisesummen. Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forligskredsen har på den baggrund givet sin opbakning til, at Vejdirektoratet kan underskrive kontrakten med det italienske konsortium.

Da konsortiet ikke inden fristens udløb den 31. januar kl. 12.00 har givet tilsagn om, at Condotte kan underskrive kontrakten, er det planen, at Condotte udgår af kontrakten, og at Vejdirektoratet indgår en aftale med de to øvrige firmaer.

- Det er positivt, at Itinera og Grandi Lavori Fincosit stiller med en stor økonomisk garanti, og at de kan løse opgaven med at bygge den nye Storstrømsbro. Nu kan vi komme videre i processen, så byggeriet af broen ikke bliver forsinket, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Der vil i kontrakten indgå klausuler om selvrenselse og ophævelse. Med gårsdagens aftale vil anlægsarbejdet kunne gå i gang i 2018 og sikre, at en ny Storstrømsbro kan stå klar i 2022 (vejdelen) og i 2023 (banedelen).