Abonnementsartikel
J. Jensen skifter store dele af virksomhedens dieselforbrug ud med det renere brændstof GTL.
Med et skifte til det naturgasbaserede brændstof, GTL, har nedrivningsgiganten J. Jensen med ét slag skåret op til 38 procent udledningen af partikler og NOx fra store dele af sin vognpark.
Dermed sætter virksomheden, der arbejder målrettet med miljøhensyn, ind for at begrænse luftforureningen fra sine mange varebiler, lastbiler og nedrivningsmaskiner.
- Som miljøbevidst virksomhed har vi en forpligtigelse til at gå foran og anvende de teknologiske muligheder, der er, for at blive mere miljøvenlig. Også selv om det måske koster lidt ekstra. Det er grundlæggende forklaringen på, at vi har udskiftet diesel med det mindre forurenende GTL brændstof, fortæller Kim Østergaard, marketingchef i J. Jensen, og tilføjer:
- Vi har over 100 dieselvogne kørende rundt i landet. Mange af dem i Storkøbenhavn. Så vores biler bidrager uundgåeligt til den luftforurening, der i forvejen er i byen, men også på byggepladserne, hvor vi har en del tomgangskørsel, når vi arbejder. Med GTL sænker vi udledningen af skadelige partikler betydeligt. Det kommer både borgere og vores kollegaer på byggepladserne til gode.
Renere alternativ til diesel
Skiftet til GTL er sket i samarbejde med energivirksomheden DCC Energi, som sælger brændstoffet på det danske marked.
Den store fordel ved GTL er, at det brænder renere end diesel og uden videre kan fyldes på en dieselmotor. I forhold til traditionel diesel udleder GTL væsentligt færre skadelige partikler og mindre os og lugt. Derfor er det et oplagt brændstof i kampen mod luftforurening fra dieselkøretøjer.
- Vi tanker konsekvent GTL på de af vores køretøjer og maskiner, der fyldes fra vores hjemmetank. Vi har sågar testet GTL på personbiler, og det fungerer helt uden problemer, fortæller Kim Østergaard.
Med skiftet til GTL er J. Jensen blandt de første i byggebranchen, som indfører det nye, renere brændstof. I dag kører blandt andet Arla og DLG på GTL. Kanalrundfarten i København og en række lystbådehavne på Sjælland har også valgt at udskifte diesel med det nye brændstof.