Abonnementsartikel

Et brobyggeri bliver fremskyndet, så Nærheden og Hedehusene bliver bundet sammen.

Der er gang i udviklingen af Hedehusenes nye bydel, Nærheden. Så meget, at en etableringen af en ny bro bliver rykket frem. Det skriver Dagbladet Roskilde.

Oprindeligt skulle broen, der fører henover en jernbane, bygges i 2020 og 2021. Det fremrykker man nu til 2019 og 2020.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Broen er en såkaldt skråtagsbro. Den er budgetteret til mere end 100 millioner kroner.

Det er en dyrere bro, men vi tror også, at det bliver et flottere resultat og en bedre løsning for både Nærheden og det nuværende Hedehusene.

Gruppeformand Peter Faarbæk

Socialdemokraterne, Høje-Taastrup Kommune

Oprindeligt var man bekymret for, at jordpuden, der skal bære vejanlægget frem til broen, kunne komprimeres nok inden 2021. Det har vist sig ikke at være et problem, og samtidigt går udviklingen af Nærheden hurtigere end forventet.

Oven i hatten skal BaneDanmark i gang med et større arbejde på den pågældende banestrækning i 2019, og derfor er det nemmere at få tilladelse til et broprojekt dér.

Dyrere bro

Skråtagsudgaven er ikke den billigste løsning. Men dels vil denne udgave ikke give væsentlig arbejde på jernbanen nedenunder, ligesom broens hældning også vil blive mindre. Det vil øge tilgængeligheden for folk med handicap og gangbesværede.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er en dyrere bro, men vi tror også, at det bliver et flottere resultat og en bedre løsning for både Nærheden og det nuværende Hedehusene, siger Peter Faarbæk, gruppeformand for socialdemokraterne, til Dagbladet Roskilde.

Høje-Taastrup Kommune betaler godt 70 millioner kroner af projektet, mens NærHeden P/S afholder de resterende godt 32 millioner kroner.