Abonnementsartikel

Hos Arkil har man taget et kig på blandt andet tomgangstider og arbejdsgange. Det fortryder man ikke.

Gevinsten er meget stor, og jagten på den er nogenlunde ligeligt fordelt på sund fornuft, menneskekendskab, overblik, regneark og evnen til at kunne motivere.

Hos Arkil i Silkeborg gav en analyse af arbejdsgangene nogle overraskende resultater. Og ikke mindst noget at arbejde videre med. For i konkurrencen med andre virksomheder om opgaverne, handler det om at holde sine omkostninger nede. Og det er ikke let.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udgifterne er stort set identiske hos den ene entreprenør som hos den anden. Maskiner, diesel, reservedele, vedligehold og lønninger koster nogenlunde det samme. Arkil har dog muligvis knækket koden. Man har i hvert fald fundet massive besparelser.

Jeg kunne godt se, at det med at skulle til at lave om på maskinførernes gamle rutiner og vaner, ville blive en stor opgave i sig selv.

Værkfører Niels Jakobsen

Arkil

Anderledes end forventet

Det hele begyndte for godt et år siden, hvor værkfører Nils Bjerre Jakobsen fra Arkils afdeling i Silkeborg så på den tid, hvor maskinerne kørte tomgang. For at skabe sig det bedste overblik, blev der foretaget en nøje analyse, og resultaterne blev plottet ind i et regneark.

I forvejen vidste han, at tomgangstiden svingede omkring 40-50 procent, hvilket er normalt for entreprenørbranchen. Men undersøgelsen viste, til Niels Jakobsens store overraskelse, at tomgangskørslen ikke lå ved arbejdstidens start og slut, men derimod var jævnt fordelt over hele dagen. Analysen viste med alt tydelighed, at der var plads til forbedringer - store forbedringer.

- Jeg kunne godt se, at det med at skulle til at lave om på maskinførernes gamle rutiner og vaner, ville blive en massiv opgave i sig selv. Mange har kørt dumpers og gravemaskiner i både 20 og 30 år, så det med at ændre på gamle vaner, vidste jeg godt, kunne blive en knast. For nemmest at kunne skabe det overblik, valgte jeg Silkeborg-afdelingen, som er vores mindste og yngste afdeling. Folkene her blev orienteret om, hvad jeg var i gang med, og samtidig blev de taget med på råd, da intet kunne lykkes uden dem. Den var de heldigvis med på, fortæller Nils Jakobsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Besparelser at hente

Kombinationen af analysen og det, folkene fortalte, viste, at meget af tomgangstiden opstod, når man ventede på, at en anden skulle blive færdig med et stykke arbejde.

Men Niels Jakobsen så også på den måde, arbejdet blev udført på. Her viste det sig, at der blev kørt efter den gammelkendte måde, hvor høje motoromdrejninger var lig med maksimalt hydrauliktryk, selvom det her handlede om nye maskiner med indbyggede computere.

Det med at bruge og veksle mellem de forskellige indstillinger eller modes på de moderne maskiner, var der ingen, der brugte. Så her var der også en udfordring.

En kombination bestående af en god snak med maskinførerne sammenholdt med regnearkene førte til, at man begyndte at planlægge arbejdet anderledes end før. I stedet for at en gravemaskine eksempelvis lavede lidt af mange omgange, lod man den arbejde i længere tid. Det har betydet, at de andre ikke skal vente, så de også kommer til at køre effektivt i længere tid af gangen.

- Men vi har også haft vore maskinførere på kurser i kørsel med maskinerne. Her har de hørt om, hvordan man får mest muligt ud af de forskellige programmer og modes, som maskinerne kan indstilles til at køre efter. Så alt i alt er besparelserne opnået som en samlet effekt af tiltagene, fortæller Nils Jakobsen.