Abonnementsartikel

Logistikken og infrastrukturen på byggepladser skal drives lige så professionelt som selve byggeopgaverne, mener Ajos.

Når der skal opføres et byggeri, skal man bruge nogle håndværkere og entreprenører. Det kan de fleste regne ud.

Men en håndværker kommer sjældent særlig langt, hvis der ikke er styr på ting som strøm, vand, lys og velfærdsfaciliteter. Og jo større byggeriet er, des større krav bliver der sat til byggepladsens infrastruktur.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ajos A/S er især kendt for udlejning af materiel til byggeopgaver - hejs, kraner, skurvogne og hvad der ellers hører sig til. I en naturlig forlængelse af det, har Ajos de senere år taget flere såkaldte byggepladsentrepriser. Lige nu har Ajos blandt andet byggepladsentreprisen på Rigshospitalets 'Nordfløjen'.

Lige her er der rigtig mange forhold i spil. Byggepladsen ligger faktisk oven på en del af hospitalet, for Finsencentret ligger i to etager under os.

Entreprisechef Lars Muldbak

Ajos

- Historisk set har denne slags sager ligget andre steder. Vi havde vores første opgave som byggepladsentreprenør for små 10 år siden, og vi kan se, at det er noget, der bliver mere af, siger Lars Muldbak, afdelingschef for entreprise hos Ajos.

En almindelig entreprise

Ifølge entreprisechefen kan man på alle større eller komplekse byggerier med fordel udskille byggepladsen som en selvstændig entreprise, men har de fleste udbud har indtil videre været på offentlige byggeri.

- Hvis vi kigger specifikt på Riget, så var der først en nedbryder, som fjernede det gamle patienthotel og gravede en byggegrube ud. Derfra overtog vi. Lige her er der rigtig mange forhold i spil. Byggepladsen ligger faktisk oven på en del af hospitalet, for Finsencentret ligger i to etager under os. Der er nogle begrænsninger i forhold til det, som vi skal arbejde inden for, siger Lars Muldbak.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- På den måde ligner denne entrepriseform alle andre typer entrepriser. Vi får et kæmpe udbudsmateriale med tegninger, som vi skal forholde os til. Det kan gælde ting som placering af skure, strøm og belysning, siger Carsten Andresen, som er marketing- og kommunikationsansvarlig hos Ajos.

Vanskelige adgangsforhold

Til at drive byggepladsen bruger Ajos Smartbyg. Det er et webbaseret logistikprogram, som de forskellige entreprenører på byggeriet skal bruge, for at få styringen af logistikken på pladsen til at fungere optimalt

På Riget er der den udfordring, at adgangsvejen til byggepladsen også er en smal, ensrettet ambulancevej. Derfor skal vejen altid være fri. Med mange håndværkere - når der er flest over 200 - samt en lind strøm af byggematerialer skal koordineringen være veltilrettelagt, så vejen ikke bliver blokeret af lastvogne med materialer.

Med Smartbyg skal håndværkerne selv booke et tidspunkt på dagen, hvor man får leveret materialer. Leverandøren skal ramme porten til byggepladsen inden for et vindue af 15 minutter.

- Ellers bliver man afvist af portvagten, fortæller Lars Muldbak.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I Smartbyg booker man også for eksempel mødelokaler, en hejs, kran noget helt fjerde.

- I princippet er det kun fantasien, der sætter grænser. Der er ikke to byggerier, der er ens. Derfor er Smartbyg heller ikke ens fra det ene sted til det andet, siger Carsten Andresen, som selv har været tovholder på udviklingen af Smartbyg.

Færre konflikter

- Normalt foregår logistik på byggepladser med logistikmøder hver eller hver anden uge. Her aftaler man så frem til næste møde, hvor man må læsse materialer af, og hvor der skal arbejdes henne. I perioden mellem to møder er det så alles kamp mod alle. Man ved, hvor materialerne må læsses af, og det handler derfor om at komme først, siger Carsten Andresen.

Smartbyg skal blandt andet være med til at undgå konflikterne i mellem logistikmøderne. På pladsen findes forskellige områder, hvor der kan læsses materialer af. Disse kan også bookes, men kun i et begrænset tidsrum - for eksempel en time, når der er høj aktivitet.

- Det er stadigvæk først til mølle. Men når nummer to går ind og booker et område, kan han se, hvem der har optaget området. Så kan entreprenørerne aftale indbyrdes, hvornår den næste kan komme til. Den her mikrokoordinering er med til at skabe en dialog, og man undgår, at folk kommer til at stå og diskutere, siger Lars Muldbak.