Abonnementsartikel

Dansk Brøndteknik har fået et patent, som skal sikre, at brønddæksler altid flugter med vejen og ikke synker.

Uanset om et brønddæksel ligger over eller under niveau, støjer og larmer det, hver gang en bil eller en lastbil kører over det. Resultatet er, udover ødelagte veje, vejstøj i en så stor størrelsesordning, at der ofte bliver klaget over det.

Kuren har traditionelt altid været, at brøndkarmen tages op og lægges i niveau og støbes fast igen. Men der er bare den hage ved det, at problemet kommer igen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Flere udfordringer

Det tager i reglen kun en times tid, og vejen kan belastes fuldt ud efter blot 30 minutter efter udstøbningen.

Medstifter Bjarne Poulsen

Danske Brøndteknik

På et tidspunkt fik firmaet Dansk Brøndteknik i Mørkøv til opgave at få et antal brønddæksler bragt op i niveau. Her vidste Bjarne Poulsen fra Danske Brøndteknik udmærket godt, at hvis det blev gjort på den traditionelle måde op mod asfalt, ville det kun være en stakket frist, inden problemet var der igen.

Derfor gik han i tænkeboks. Efter en tid kom han op med en idé, hvor man ved en forholdsvis simpel metode kan fastholde og sikre, at brønddækslerne altid følger vejens niveau.

- Udfordringen var faktisk at finde en løsning på to problemer. Om vinteren vil fugten i gruset under asfalten udvide sig, og dermed presses brønddækselkarm og dæksel opad. Omvendt kan trykket fra køretøjerne presse karm og dæksel ned. Så opgaven var at finde en måde, hvor brøddækselkarm og dæksel kunne følge disse bevægelser, fortæller Bjarne Poulsen.

Han vidste også godt, at et andet problem er brøndkarmens begrænsede støtteflade. Det satte Bjarne Poulsen sig for på én gang at forstørre brøndkarmens bæreflade ud mod vejbanens asfalt og samtidig sørge for, at den både kunne hæve og sænke sig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fleksibel ring

Løsningen på problemerne kom efter en del forsøg. Problemet med brøndkarmens begrænsede bæreflade blev løst ved at lave en større diameter til brøndringen, og støbe den fast i Vergumix Bitulan i stedet for asfalt. Og ved at lade brøndringen hvile ned mod en speciel fleksibel ring, løste han problem nummer to. For med ringen var karm og dæksel nu både i stand til at hæve og sænke sig i takt med vejen.

Problemet var nu løst, og da ingen andre havde fået samme ide, besluttede Bjarne Poulsen sig for at tage patent på ideen. Så i dag har Dansk Brøndteknik patentet på brønddæksler i niveau både i Europa og i hele USA.

Hurtighærdende

Bjarne Poulsen fortæller, at Vergumix Bitulan er en slags to- komponent kunststofasfalt, som både er meget stærk og helt tæt. Faktisk er den så tæt, at der ikke kan opstå revnedannelser i den, og dermed kan der ikke trænge vand ned i den, hvor frostskader senere kan opstå. Det angribes ikke af salt eller andre aggressive materialer. Ved at bruge Vergumix Bitulan sikres det samtidig, at der er fuld udstøbning uanset om karmen ligger op mod asfalt eller beton.

Han påpeger, at fordelene er mange. Den eksisterende vejbane bevares rundt om karmen, og derved undgår man helt efterfølgende sætninger. Og skal vejen hæves senere, er det ikke noget problem at hæve karmen igen. For ved en vejrenovering kan asfalten udlægges uden hensyn til vejbrønde, da de efterfølgende let kan hæves. Det kræver dog, at der udlægges Dansk Brøndteknik asfaltdæksler over brønden.

- En renovering efter denne metode er hurtig. Det tager i reglen kun en times tid, og vejen kan belastes fuldt ud efter blot 30 minutter efter udstøbningen. Endelig kan en renovering foregå hele året, da Vergumix Bitulan kan anvendes fra minus 10 grader til plus 35 grader, fortæller Bjarne Poulsen.