Abonnementsartikel

220X LC er den første gravemaskine i den nye X-serie fra engelske JCB.

Staffordshire, England JCB har udviklet og testet på den nye X-serie gravemaskine i fire år, og ifølge udviklingschef Tim Burnhope er hver en tomme i maskinen gennemtænkt og nydesignet.

- Vi har lyttet til kunderne og har udviklet det, som kunderne efterspørger. Resultatet er den bedste gravemaskine, som JCB nogensinde har produceret. Vi har testet de nye maskiner op imod de ledende producenter på markedet, og med den nye X-generation gravemaskine er JCB nu med i forreste række, sagde Tim Burnhope ved præsentationen af 220X LC, der er en gravemaskine i 20-ton klassen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ny og større kabine

Vi har lyttet til kunderne og har udviklet det, som kunderne efterspørger. Resultatet er den bedste gravemaskine, som JCB nogensinde har produceret.

Udviklingschef Tim Burnhope

JCB

X-serien kommer med en ny og større førerkabine, hvor føreren får optimale betingelser til at udføre sit arbejde. Den større kabine giver ikke blot mere plads til føreren, men også masser af aflæggerplads bag førersædet. Støjniveauet er reduceret til 68 dBA, og alle pedaler er nu gummibelagte, så det også er behageligt at køre gravemaskine i strømpesokker. Den tykke gummimåtte i bunden af førerkabinen har mistet det store JCB-logo, og ifølge fabrikanten betyder det, at det er blevet lettere at feje sand og skidt ud fra førerkabinen.

De to joysticks er naturligvis stadig monteret i hver sit armlæn. Ved siden af joysticket i højre armlæn har JCB samlet samtlige knapper og kontakter, så de er lige ved hånden og følger sædets bevægelser.

Det er ikke kun i kabinen at der er tænkt på førerens komfort og sikkerhed. Rundt omkring på maskinen er der masser af LED lys, som oplyser eksempelvis trinene op til motorrummet, og også opbevaringsrum og motorrummet tændes der automatisk lys, når de solide sidedøre åbnes.

Bredde giver stabilitet

I forhold til den tidligere model er bredden på undervognen forøget med 200 millimeter, og der kan monteres bælter på 500 - 900 millimeter i bredden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Sammen med den centermonterede bom giver den brede undervogn maskinen en fantastisk stabilitet i alle retninger. En stabilitet der kan udnyttes til redskaber med større kapacitet, sagde Tim Burnhope.

Firecylindret motor

220X LC er den første bæltegraver fra JCB, der anvender virksomhedens egen EcoMax motor, som er produceret i over en halv million eksemplarer. Den firecylindrede motor har en volumen på 4,8 liter og yder 129 kW/173 hk.

Motoren overholder Stage IV, og det sker udelukkende ved at anvende AdBlue til efterbehandling af udstødningen. Under præsentationen pointerede JCB flere gange, at de ikke anvender partikelfiltre, der skal regenereres. Motoren er med auto-stop og auto-tomgang. Funktioner der ifølge producenten sparer op til fem procent brændstof.

JCB løftede også sløret for, at EcoMax-motoren er klar til Stage V, som implementeres fra 2019, og at virksomheden også her kan klare emissionskravet uden DPF.

Optimering af hydraulikken

For at gøre JCB X-serien både hurtigere og mere økonomisk er hydrauliksystemet optimeret med hydraulikpumper fra Kawasaki og ventiler fra Kayaba.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For at reducere tryktab og reducere oliens hastighed er der i hydrauliksystemet anvendt rør og slanger med en større diameter. Eksempelvis har hovedslangen frem til hydraulikventilerne nu en diameter på 25 millimeter.

Først model til Danmark

Den danske importør af JCB, Nicolaisen & Larsen A/S, har allerede bestilt den første JCB 220X LC og forventer, at den kommer til Danmark i løbet af foråret. Den officielle danmarkspremiere bliver på E&H i Herning den 14. - 16. juni.

- Med den nye X-modeller får vi en bæltegraver, der på komfort og ikke mindst på forbrug og produktivitet er rigtig konkurrencedygtig maskine i 20 ton-klassen, siger markedschef Dennis Faurby, Nicolaisen & Larsen A/S, der glæder sig til at præsentere den nye X-serie gravemaskine for de danske entreprenører.