Abonnementsartikel

Den er stor. Den er tung. Og så kan den grave 30 meter lodret ned i jorden.

Nyeste skud på stammen i NCC-maskinparken er lidt af en ener. Faktisk den første af sin slags i Danmark.

Maskinfører Peter Mølgaard er da også synligt tilfreds med sit nye arbejdsredskab: En fabriksny special-gravemaskine fra Hitachi. Og arbejdes skal der. I første omgang i Gentofte.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I forbindelse med et klimasikrings-projekt skal en rørledning krydse jernbanen, og derfor er der brug for, at vi kan grave dybt. Vi skal dog "kun" 14-15 meter ned, fortæller Peter Mølgaard.

... hvis vi har satset rigtigt, skal den nok tjene sig hjem og blive en god forretning.

Materielchef Kristian Andersen

NCC Infrastructure

Sammen med et par teknikere fra Hitachi har Peter Mølgaard hos NCC i Taastrup netop overstået de sidste finjusteringer, så gravemaskinen er klar til første arbejdsdag.

En udgift bliver halveret

NCC's nye specialgravemaskine hedder Hitachi ZX 350LC-6 CTA. Det er i de tre sidste bogstaver, CTA, at det særlige ligger gemt: CTA er en forkortelse for Clamshell Telescopic Arm. Og det er netop den 30 meter lange vertikale teleskop-arm, som gør det muligt for specialgravemaskinen at grave lodret og langt dybere end traditionelle gravemaskiner.

- Skal vi grave dybt, vil vi normalt sætte fire små gravemaskiner ned i hullet, når store traditionelle gravemaskiner ikke længere kan nå. Nede i hullet fylder de små gravemaskiner jord op i kar, som vi løfter op med kran. Med vores nye specialgravemaskine forventer vi, at omkostningen ved at grave i dybden bliver reduceret med omkring 50 procent, siger Kristian Andersen, der er materielchef i NCC Infrastructure.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Besparelsen vil falde på et tørt sted, for Kristian Andersen måtte have det store checkhæfte op af lommen, da den nye Hitachi-specialgravemaskine skulle hentes hjem til Danmark, som den første af sin slags.

- Maskinen derude koster på den forkerte side af tre millioner kroner. Så godt og vel endda, lyder det.

- Men hvis vi har satset rigtigt, skal den nok tjene sig hjem og blive en god forretning, siger Kristian Andersen.

Mange opgaver i sigte

Og meget tyder på, at satsningen er helt rigtig. To tilsvarende maskiner i Hamborg og en identisk NCC-specialgravemaskine i Göteborg arbejder alle på overtid.

- I Hamborg er ventetiden oppe på ni måneder, og vi forventer, at vores nye maskine vil få masser af opgaver. Den kommer til at arbejde i hele Danmark og det sydlige Sverige. Nok især i større byer og havne i forbindelse med kloakering, fjernvarme og udgravning af nye havnebassiner, fortæller Kristian Andersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ved siden af gravemaskinen på NCC-pladsen i Taastrup står Henrik W. Sørensen. Han er distriktschef hos HP Entreprenørmaskiner A/S, som har formidlet salget.

- Gravemaskinen er samlet på Hitachi-fabrikken i Japan og er kommet til Danmark via Amsterdam i Holland, hvor de sidste småting blev justeret. Det, der gør denne gravemaskine helt speciel, er, at den kan grave lodret og ned i en dybde på 30 meter. Og så dens vægt, siger distriktschefen.

Bag førerhuset sidder en sort klods.

- Det er en ekstra kontravægt på 4,4 ton udover den almindelige kontravægt på 7,6 ton. Samlet set vejer CTA'en cirka 10 ton mere end en tilsvarende almindelig gravemaskine, fortæller Henrik W. Sørensen.

Vinduet sidder i gulvet

Et spørgsmål trænger sig dog på. Hvordan kan en maskinfører orientere sig i et hul, som er så dybt, at det ville kunne skjule en bygning på 10-11 etager?

Artiklen fortsætter efter annoncen

- For det første kan hele førerhuset køres halvanden meter frem, så jeg kan se ned i hullet gennem et vindue i gulvet, forklarer Peter Mølgaard fortsætter:

- Og for det andet har teleskop-armen monteret et kamera for enden, og inde i førerhuset har jeg en afstandsmåler, som hjælper mig under arbejdet.

Lige før påske rider NCC-specialgravemaskinen til Gentofte på ryggen af en blokvogn. Når arbejdet med at grave en dyb rende på tværs af jernbanen er overstået efter påske, rykker Peter Mølgaard og den nye specialgravemaskine videre til Flintholm på Frederiksberg, hvor en gammel gasbeholder skal graves op i forbindelse med nyt byggeri for NCC.