Dit abonnement er suspenderet pga. manglende betaling. Betal venligst din faktura, som du finder her.

Nyheder

Manitou styrker den grønne profil på MRT-serien

19. mar. 2020 | Indrykket af Scantruck A/S

BI-Energy er nu en option på Manitou MRT P+ teleskoplæssere.

Del artiklen:

BI-Energy er nu en option på Manitou MRT P+ teleskoplæssere. Løsningen gør det muligt at anvende el som drivkraft, når maskinen står stabilt.

Den grønne udvikling har fået endnu et ben at stå på hos Manitou. Manitou har præsenteret Bi-Energy, som er en enhed, der kan installeres på teleskoplæssere i MRT serien med P+ betegnelsen. Den gør det muligt for maskinen at arbejde på elkraft i stedet for diesel, når den står stabilt på sine støtteben.

I praksis betyder det farvel til motorstøj og partikeludledning fra dieselmotoren.

- Helt konkret er Bi-Energy et flytbart udstyrs-kit, som kan flyttes mellem maskiner, der har fordel af at arbejde på elkraft i stedet for diesel. Det kunne være på byggepladser i byerne, hvor der er krav om begrænsning af støj og partikeludledning. Når maskinen er i position og står stabilt, kan en elmotor overtage funktionerne på maskinen. Man har med andre ord alle bevægelser tilgængelige via elkraft i stedet for diesel, og med Bi-Energy siger maskinen næsten ingenting i forhold til diesel, forklarer Per Lindenborg, produktchef for Manitou hos Scantruck A/S.

Den danske importør og forhandler af Manitou har bestilt en MRT2550 P+ forberedt til Bi-Energy hjem, og det er netop en forudsætning, at ens Manitou teleskoplæsser er forberedt til systemet. Manøvreringen mellem arbejdspositioner foregår fortsat ved dieselkraft, men når maskinen er på plads, tilkobles den 380 volt fra den udlagte byggestrøm eller en generator via sit 10 meter lange tilslutningskabel.

- Bi-Energy-systemet henvender sig i høj grad til udlejere, som vil efterleve kundernes forespørgsler om mere miljøvenlige maskiner. Hvis man har flere teleskoplæssere, der er forberedt til Bi-Energy, kan man flytte systemet mellem sine maskiner. Hvis der ikke er mulighed for tilkobling til el det pågældende sted, kan maskinen fortsat udføre arbejdet på diesel. Systemet giver blot en mulighed for ren el-drift, og det er vores oplevelse, at byggebranchens kunder mere og mere har fokus på grønnere drift i form af el, siger Per Lindenborg.

Den førnævnte MRT2550 P+ ventes til Danmark omkring 1. august.


FORDELE VED BI-ENERGY

- Ingen udledning af partikler fra udstødningen
- Støjsvag
- Den samme enhed kan flyttes mellem flere maskiner, hvis de blot er forberedt til systemet
- Maskinen går automatisk i standby efter fem minutter uden hydrauliske bevægelser og genstarter automatisk, når arbejdet genoptages. Dermed får maskinen også færre timer på tælleren
- Velegnet til at arbejde i miljøzoner i byer og endda inde i bygninger
- Maskinen har fuldt ud de samme egenskaber som den rent dieseldrevne udgave
- Systemet identificerer automatisk, hvilken maskine det installeres på og sikrer altid, at den maksimale hastighed for maskinens bevægelser er til rådighed
- Alle indstillinger og informationer tilgængelige via display på forsiden af enheden



OBS! Når du gemmer kommentaren vil du modtage en mail med et link til aktivering. Din kommentar vil først blive vist når du har aktiveret den. Din email adresse vil selvfølgelig ikke blive vist!

Hold en god tone

Undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter i kommentarerne.
Brug kun links i kommentarerne, såfremt det er relevant.

OBS.: Debatten modereres af portalens redaktion. Trusler, injurier eller andre lovstridige indlæg fjernes konsekvent.


Tak for din kommentar!

Vi er dog ikke helt færdige endnu. Vi har sendt dig en mail med et link til aktivering af din kommentar. Først når du har brugt linket vil din kommentar blive synlig på hjemmesiden.

Har du ikke fået en mail i løbet af 10 minutter kan det være fordi din mail service har frasorteret den som spam.

Udvalgte PARTNERS produkter

Udvalgte PARTNERS ydelser

Udvalgte PARTNERS arrangementer

reklame