Abonnementsartikel

JCB 409 bobler af energi og arbejder effektivt selv med et begrænset brændstofforbrug. Men den er udfordret af et højt støjniveau i kabinen.

Læssemaskinen model 409 fra JCB er et forholdsvis nyt bekendtskab på dansk grund. Den danske JCB importør Nicolaisen & Larsen lod PowerGears testteam se nærmere på den godt seks tons tunge maskine, og den overordnede dom herfra er, at JCB 409 er en meget stærk maskine, som vil fremad uden at lade sig genere af en tungt læsset skovl eller en stor jordbunke foran den. Den klør på, og det gør den overbevisende. Til gengæld er den ikke skånsom for maskinførerens hørelse.

Masser af kræfter

JCB har i samarbejde med Kohler udviklet en serie af motorer under navnet JCB Diesel by Kohler. Herhjemme kan man allerede finde en af motormodellerne i midigravemaskinen 86C-1 fra JCB, som PowerGear testede i begyndelsen af foråret i år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Her var motoren et af flere lyspunkter. Blandt andet fordi den var meget kraftfuld, og samtidig havde et lavt dieselforbrug. Den efterlevede kravene i Stage IIIB/Tier4Final standarden uden brug af DPF (partikelfilter) eller SCR (AdBlue).

De samme egenskaber kan overføres direkte til JCB 409. Den firecylindrede, turboladede motor, der er udstyret med katalysator, yder 74 hk, og den giver maskinen alle de kræfter, den har brug for.

- Den er stærk som bare helvede, for at sige det lige ud. Alt, hvad maskinen kan stå fast i, kan den skubbe til, siger Peter Grimstrup.

- Den er knokkelstærk, og den kan sagtens bære en skovl, som er meget større end den, vi har testet med, supplerer Knud Lynggaard.

Det skal i den sammenhæng tilføjes, at skovlen, der fulgte med maskinen til testen, var til den lille side, hvilket Nicolaisen & Larsen gjorde opmærksom på før testen. Maskinen har ganske enkelt power til meget mere. Især når dæktrykket tilpasses til testunderlaget. Til den sandede jord hos Byggetek i Ulfborg, hvor PowerGears tests finder sted, var dækkene reelt for hårdt pumpede, og selv om det ikke er blevet opfattet som et problem under testen, ville mindre luft i dækkene i selskab med en større læsseskovl have givet en endnu mere effektiv maskine.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinen har desuden hydrostatisk fremdrift, og samspillet med hydraulikken er et stort plus, mener testteamet.

- Fremdrift og hydraulik passer særdeles godt sammen. Ved mange maskiner med hydraulisk fremdrift skal man holde igen, så hydraulikken kan følge med. På denne maskine passer det perfekt sammen, siger Peter Grimstrup.

Stor kabine

For at få de mange kræfter til at arbejde kræver det naturligvis en kompetent maskinfører. For at give vedkommende gode arbejdsbetingelser har JCB skabt et godt og rummeligt førerhus. Adgangsforhold og pladsen i førerhuset er til topkarakter, mener teamet, og instrumenteringen og indstillingerne er ligeledes godkendt.

Udsyn bagud og til siderne får også topkarakterer. Blandt andet som følge af en stor og dejlig bagrude, idet C-stolperne er rykket lidt frem.

Sædeindstillingen er også godkendt, men skulle den have haft en højere karakter end "god", krævede det, at hele sædestammen kunne justeres bedre. JCB har valgt en løsning, hvor justeringer frem og tilbage kun sker i selve sædet. Det betyder i praksis, at de meget langbenede vil mærke deres lægge støde imod sædestammen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er nok kun et problem for de meget, meget langbenede - og dem med unaturligt lange arme, konstaterer Knud Lynggaard.

- Det har dog betydning for snavs og skidt. Har man skubbet sædet godt tilbage, og ens snavsede bukser gnider mod sædet og sædestammen, vil skidtet falde ned i skinnerne til sædet, mener Tommy Larsen.

For meget støj

Umiddelbart er det kun små detaljer, som anfægtes. Men der kommer en anden alvor bag ordene, når man som maskinfører giver den gas i den indbydende maskine. For larmen inde i kabinen bliver hurtigt et stort irritationsmoment, fastslår alle tre maskintestere.

- Min første indskydelse var, at man skulle mange år tilbage i tiden for at finde noget lignende. Larmen borer sig ind i hovedet efter kort tid, mener Peter Grimstrup.

- Skal man køre på en opgave på maksimalt en time, hvor man er ind og ud af maskinen, er det ok. Men skal man køre i længere tid og hver dag, er der ganske enkelt for meget støj i kabinen, siger Knud Lynggaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Skal man køre i den otte timer om dagen, vil jeg mene, det kræver høreværn, supplerer Tommy Larsen.

Forklaringen skal findes i lydisoleringen mellem motoren og kabinen. Eller rettere manglen på samme. Der er ganske enkelt kun en tynd metalplade mellem fører og motor, og det trækker ned. På den baggrund får både støj i kabinen og resonans i kabinen laveste karakter.

Enkel forbedring

Den samlede dom over maskinen er bestemt positiv.

- Det er en maskine, som man er glad for at arbejde med. Skovlen var ikke den bedste til maskinen, men den var alligevel nem at doze med, selv med halv kraft. Samtidig er den behagelig på landevej. Den kører mere stabilt end noget andet, jeg har testet, siger Knud Lynggaard.

En auto skovlretur-funktion efterlyser alle tre testpiloter, og Peter Grimstrup kunne godt have tænkt sig centralsmøring på maskinen: - Men ellers er det en lille, let og handy maskine.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som mekaniker glæder Tommy Larsen sig over god servicevenlighed, "hvor der ikke er behov for at kravle hen over motoren for at komme til", som han formulerer det. Dog er støjen internt et problem. Maskinen kræver efter testteamets mening en omgang ekstra lydisolering mellem motor og maskinfører.

- Der er alt for meget støj i kabinen, som den står nu. Det undrer mig, at den ikke er bedre lyd­isoleret fra fabrikken, men skal man bruge den i mange timer hver dag, skal støjen dæmpes meget bedre, understreger teamet.

Importørens kommentar

Af Dennis Faurby, produktchef, Nicolaisen & Larsen A/S.

"Vi er meget stolte over at præsentere den nye JCB 409 på dansk grund.

409 er en lille stærk seks tons læssemaskine fra JCB, og de første maskiner er allerede ude og køre. Vores kunder er meget begejstrede - blandt andet over det lave brændstofforbrug, som opnås med den nye JCB by Kohler motor, der er en Tier4F uden brug af DPF eller AdBlue.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Motoren yder 75 HK, hvilke giver maskinen et overskud af kræfter ved arbejdsopgaver samt er med til at få maskinen hurtigt op på 40 km/t, som er standard.

Maskinen kan fås med aircondition, lastaffjedring samt 3 eller 4 spool hydraulik. Den testede 409 er med 4 spool, hvilke giver konstant flow til brug af eksempelvis en fejemaskine.

409 er som standard fabriksmonteret med JCB Livelink, hvilket er en serviceenhed, som kan give en lang række vigtige informationer, såsom maskinens position, dieselforbrug, timetal, serviceopdateringer og meget mere.

Desværre var den testede maskine ikke opdateret med et støjkit, som er kommet til efterfølgende. Støjkittet nedsætter støj­niveauet i kabinen markant."