Abonnementsartikel

Stabilitet og brydekraft trækker ned, men manøvredygtighed, kabine og flere smarte detaljer tegner et fornuftigt billede.

Når man tester en ny maskine, skal man altid have i baghovedet, hvad den specifikt er udviklet til. Kubotas U27-4 minigraver er konstrueret så kompakt som muligt, så den egner sig til at arbejde, hvor pladsen er trang. Det betyder samtidigt, at man helt naturligt vælger nogle egenskaber fra - og det skal man selvfølgelig være klar over, når man vælger maskintype.

Det overordnede indtryk, Kubotas godt 2,5 tons tunge gravemaskine efterlader sig, er positivt. Når det så er sagt, er der visse ting, testteamet gerne havde set anderledes. Nogle af kritikpunkterne kan forklares med det kompakte design, andre kan ikke.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Noget af det, Kubota selv fremhæver, er kabinen. Og på det punkt er PowerGears testere helt enige.

- Adgangsforholdene er gode - det er til at arbejde med. Og pladsen i kabinen er også god, lyder det således fra Tommy Larsen. Og selv om udsynet også får rosende ord med på vejen, får kabine-komforten hurtigt lidt ridser i lakken.

- I forhold til støjniveauet er det ikke så godt. Den larmer som en traktor, og der er meget resonans. Og så ryster den også meget, når den kører på fast underlag, siger Knud Lynggaard, som på det punkt ikke er videre imponeret.

Dumper på brydekraft

Når det kommer til dét, det i bund og grund handler om, nemlig graveegenskaber, så er der igen plusser og minusser.

- Ved krøjning, der arbejder den hurtigt. Men den har et problem i forhold til brydekraften. Når du fylder skovlen ved at trække den ind mod dig selv, så mangler den lige de sidste kræfter, fortæller Knud Lynggaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skal lige nævnes in mente, at testmaskinen var monteret med en planerskovl, og med en skovl på omkring 40 centimeter havde der nok været lidt mere at gøre med. Men selv med det i baghovedet, mener testteamet, at der mangler lidt i forhold til styrken.

- Det kan være, det er stikket, der ikke er stærkt nok, lyder vurderingen fra Knud Lynggaard.

- Det kan også være, at hydraulikpumpen ikke er stor nok, eller at stemplerne er for små, tilføjer Tommy Larsen.

Bedre ser det ud, når snakken falder på gravedybden, som fra producentens side er opgjort til lige godt 280 centimeter.

- Det er der ikke noget at udsætte på. Det vil reelt sige, at den er rigtig fin til kloakarbejde ned i en dybde, der er lidt mindre end det, der er opgivet, siger Knud Lynggaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mangler pedaler

Som man kan se ud fra den samlede vurdering, er der ikke så mange plusser i forhold til stabiliteten - hvilket delvist kan forklares med, at den er født uden bagende.

- Det kommer selvfølgelig også an på, hvilken størrelse skovl, du sætter på. Men med den planerskovl, vi har testet den med, der kan du vælte den under krøjning med fuld skovl og strakt arm. Jeg vil tro, det ikke er så slemt med en 40 centimeters-skovl, fortæller Tommy Larsen.

Der er et andet punkt, som giver lidt irritation for Knud Lynggaard. Han er vant til, at når han sidder og arbejder, kan han bringe maskinen i fremdrift ved at trykke på en fodpedal. I denne kubota er det nødvendigt at slippe det ene joystick, og så køre maskinen frem - eller tilbage - med et håndtag.

- Det har jeg aldrig oplevet før i de maskiner, jeg har kørt i. Så skal vi i hvert fald 20 år tilbage i tiden. Det var lidt sjovt, for da jeg skulle prøvekøre den første gang, så trådte jeg automatisk med foden, hvor der plejer at være en pedal, men der skete ikke noget, fortæller han.

Smarte detaljer

Når vi bevæger os ud i motorrummet, er der især én detalje, der begejstrer Tommy Larsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er rigtigt smart, når man står og tanker den. For ude i motorrummet er det nemlig muligt at sætte tænding på, og så kan man - fra hvor man står - følge med i, hvornår tanken er fuld, forklarer han. Til gengæld er han ikke imponeret af servicevenligheden.

- I forhold til det daglige vedligehold er der ikke nogen problemer, men sådan noget som generator og starter ligger inde bag ved motoren, og så er man altså hurtigt på den. Men igen skal vi huske på, at det selvfølgelig er en city-model, og derfor er den bygget så kompakt som muligt, lyder det fra Tommy Larsen, som fortsætter:

- Til gengæld har den en lille værktøjskasse udenfor til fedtsprøjter og lignende. Det er ret smart, for i mange andre maskiner har man kun sådan et rum inde i kabinens gulv. På denne måde slipper man for at slæbe fedt ind i kabinen.

Positivt indtryk

En anden positiv finesse, Tommy Larsen gerne vil fremhæve, er i forhold til maskinens nøgler.

- Der er en rigtig fin detalje i forhold til tyverisikring. Den kan nemlig kun starte med de nøgler, der er dedikeret den enkelte maskine. Man kan derfor ikke bare sætte en anden Kubota-nøgle i, og så starte den. Og så er hovedafbryderen også låst inde. Det, synes jeg, er ret smart, fortæller han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selv om Kubotas U27-4 falder igennem med et "Mindre god" på visse punkter, står testteamet alligevel tilbage med et generelt fint indtryk af maskinen - hvilket også kan aflæses af vurderingen.

- Det er i grove træk en fin maskine. Man skal bare tage den for det, den er, og ikke sidde og arbejde i den en hel dag, slutter Knud Lynggaard.

Importørens kommentar

Produkchef Jesper K. Larsen fra V. Løwener A/S har følgende at sige om den testede maskine:

- Kubotas nyeste model i fjerde generation af 2,5 tons klassen med kort bagende er U27-4. Den afløser forgængeren U25-3, og er forbedret på mange måder.

- Vægten er steget en anelse til knapt 2,7 tons, hvilket gør den til en perfekt trailer-model inden for lovens rammer. De ekstra kilo er placeret i maskinen, så den har fået lidt ekstra rækkevidde, selvfølgelig uden at gå på kompromis med stabiliteten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Og for en gang skyld er det lykkedes at konstruere en maskine i denne klasse med fornuftig plads i kabinen. Modeller med kort bagende har aldrig kunnet prale af god plads til føreren. Men det ser denne gang ud til at være tilfældet.

- Servicevenligheden er også værd at nævne, da Kubota har gjort deres bedste for at placere centrale servicekomponenter let tilgængeligt. Det kan godt være en udfordring på mindre maskiner - især med kort bagende, da pladsen er trang.

- Derudover kører den nye U27-4 i vanlig Kubota-stil ret præcist og roligt. Hydraulikudtaget betjenes fra en proportionalt styret kontakt i højre joystick, en selvfølge i dag. Tyveri skal man heller ikke frygte, da U27-4 selvfølgelig har Kubotas Anti-Theft-system med kodede nøgler. En Kubota-specialitet gennem de sidste otte år, som de eneste på markedet.

- Tag godt imod maskinen og spørg gerne efter en demotur, hvis du selv vil opleve det hele.