Abonnementsartikel

D65PX-18 er en sikker og kraftfuld maskine, der overbeviser både på effekt og komfort. Maskintypens udfordringer med støj slipper den dog ikke helt fri af.

For første gang i PowerGears historie har vi fået lov til at lege med en dozer. Komatsus godt 22 tons tunge D65PX-18 landede på dansk grund tidligere på året, og den er ifølge den danske importør og forhandler Scantruck blevet mødt med stor interesse fra den danske entreprenørbranche.

Hos PowerGears testteam er der også glæde over det nye "legetøj". Desværre er den vestjyske sandjord langt fra optimal til at teste det japanske kraftværk. Bælterne bliver ganske enkelt bare ved med at køre rundt, selv om mængden af materialer foran dozerbladet bliver for voldsom.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det fortæller også historien om en meget stærk maskine - som en dozer kategorisk også skal være - og D65PX-18 skuffer ikke. I det hele taget er det kun detaljer, som afholder Komatsu dozeren fra at score topkarakterer over hele linjen.

- Jeg synes, den har lidt problemer med støj i kabinen, hvilket dog også gælder for alle andre dozermærker. men det er en helt igennem fin ­dozer, siger Peter Grimstrup.

Høj komfort

En dozers funktioner er mere begrænsede end en rendegraver eller en traditionel gravemaskine. Den skal skubbe jord og rette af - præcist, selvfølgelig - med den er ikke så alsidig som førnævnte maskiner.

- En dozer er den type maskine, hvor der er mindst tingeltangel. Der er ikke meget i den, men der er alt, hvad man skal bruge, konstaterer Peter Grimstrup.

Det smitter af i førerhuset, hvor der som maskinfører ikke er helt så mange funktioner at forholde sig til, hvis man er vant til at arbejde med andre typer entreprenørmaskiner. Dog er maskinen bygget til komfort. Som dozerfører er det en maskine, man skal opholde sig ud mange timer ad gangen, og er komforten ikke i orden, fingerer samspillet mellem mand og maskine ikke.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den testede maskine var udstyret med luftaffjedret Grammer sæde, som automatisk vejer personen, der sætter sig i det, og derefter tilpasser affjedringen. Det er en rigtig lækker detalje, som selvfølgelig giver topkarakter.

Andre testpunkter som varme og ventilation er der intet at udsætte på. Begge funktioner virker hurtigt og effektivt selv i råkoldt og regnfuldt dansk efterårsvejr.

Støj generer

Komatsu har gjort meget ud af at holde støj­niveauet nede, og ifølge de officielle målinger fra producenten selv er støjniveauet uden for maskinen opgjort til 108 decibel og inde i maskinen til 78 decibel.

Men der er alligevel lidt for meget støj inde i kabinen, mener Tommy Larsen og Peter Grimstrup.

- Når man kører baglæns, er der nogle drøje rystelser fra båndene, som forplanter sig op i førerkabinen. Det er især ved igangsættelsen, at bælterne klaprer, mener Peter Grimstrup.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det kommer også, når man virkelig går til maskinen, tilføjer Tommy Larsen.

Generne er dog ikke større, end at maskinen klarer sig til karakteren "god".

Systemet uddanner

Til gengæld er der stor tilfredshed med maskinens monitor, som er indgangen til stort set alle maskinens funktioner. Den giver et hurtigt og nemt overblik over eksempelvis brændstofforbruget, og arbejder man med flere omdrejninger, end opgaven kan retfærdiggøre, får føreren venligt men vedholdende besked om at tilpasse.

- Dozeren har samme display som den Komatsu hybrid gravemaskine, vi testede tidligere i år. Alle omlysninger om arbejdet - herunder økonomikørsel - findes på den letforståelige skærm, siger Peter Grimstrup.

- Bruger man for meget brændstof, fortæller maskinen, at man skal skifte til Eco-mode. Desuden kan chefen følge med i arbejdet hjemme fra kontoret, så hvis man ikke hører efter, hvad maskinen beder en om, skal man nok få besked af chefen. Der er således ingen undskyldning for ikke at arbejde effektivt, siger Tommy Larsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er ikke foretaget en længerevarende test over flere uger af brændstofforbruget, men PowerGears test indikerer, at der er noget om snakken, når den danske importør Scantruck A/S snakker om lavt forbrug.

- Jeg prøvede alt, hvad jeg kunne, for at pine den, men jeg kunne ikke få maskinen over 20 liter brændstof i timen i vores sandjord, siger Peter Grimstrup.

- Jeg er klar over, at maskinen har meget lette forhold i vores sandjord, men den skubber, som den skal. Den giver et lille hop i gearskiftet på grund af konverteren, når den arbejder op ad bakke, men den skubber bare på. Selv i andet gear slæber den godt igennem, og den skal virkelig have meget stor belastning, før den gearer ned til første gear, siger Tommy Larsen.

Displayet skifter i øvrigt til fuldt billede fra bakkameraet, så snart den sættes i bakgear.

Savner skråstillet sæde

Som mekaniker kunne Tommy Larsen godt ønske sig, at motorrummet ikke var så kompakt:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når man tænker på maskinens størrelse, så er motorrummet meget kompakt. Når der skal stilles ventiler på maskinen, kræver det, at motorrummet skal skilles fuldstændigt ad for, at man kan komme til.

Han ledte forgæves efter muligheden for at tippe førerhuset, da han har fundet den funktion praktisk på andre dozermærker. Men den mulighed er der slet ikke på Komatsuen, da al service foregår fra siderne. Det er aldrig nødvendigt at komme under førerhuset, informerer den danske importør.

En anden justering, som testteamet savner på dozeren, er et skråstillet sæde.

- Selvom bakkameraet godt nok er monteret, er det rart nogle gange ved selvsyn at se, at der ikke er noget bagved maskinen, og herved får man hurtigt ondt i nakken, siger Jens Suusgaard.

Det skråstillede sæde er ikke standard, oplyser Scantruck, som dog kan udstyre maskinen med det, hvis det er et ønske fra kunden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Indsigelserne er dog alt sammen kun kosmetik i forhold til den samlede konklusion. Maskinen scorer topkarakterer i mere end halvdelen af tjekpunkterne, og ingen steder falder den igennem. Også vask af undervognen er der ingen problemer med.

- Jeg er især helt vild med kørecomputeren, hvor alting er nemt og overskueligt. Det er super nemt at følge med i brændstoføkonomien, samt om der er fejl med mekanikken, siger Jens Suusgaard.

Importørens kommentar

Af Kasper Vissing, produktchef for Komatsu hos Scantruck A/S:

"Med Komatsu D65PX-18 er vi i emissionskrav stage IV. Kravene er opnået ved at videreudbygge Komatsus succesfulde Stage IIIB motor med SCR teknologi (AdBlue). De maskiner, der kører i marken af denne model, viser et ekstremt lavt AdBlue forbrug. Dette skyldes i høj grad, at Komatsus system før SCR teknologien med variabel turbo, EGR ventil og partikelfiltersystem incl. katalysator er så effektivt, at der er ganske få NOx at fjerne for AdBlue-delen for at opnå de stillede krav. En rigtig god sidegevinst ved en meget effektiv forbrænding i motoren er et brændstofforbrug, der er helt uhørt lav i denne klasse. Et andet punkt der udmærker sig ved Komatsus dozer er det meget lave støjniveau både i og udenfor kabinen. Maskinen er udstyret med seneste udgave af Komatsus Komtrax system, hvor føreren og ejeren kan trække data ud på maskinens drift og vedligeholdelse. Der kan for eksempel laves udførlige rapporter over brændstofforbrug og arbejdsmønster, samt CO2 udledning til CO2 regnskabet. Andre nye tiltag på D65PX-18 er en fuldautomatisk transmission samt indstillelig autostop på motoren. D65PX-18 er som standard udstyret med PLUS undervogn, hvilket vil sige oliesmurte roterende bøsninger. Maskinen er omfattet af Komatsu Care, som er gratis service i 2000 timer/3 år (inkl. olie, filtre, kørsel) samt rensning af partikelfilteret (ved 4500 og 9000 timer). Bulldozeren er et af Komatsus stoltheder og er produceret i Japan, hvor også udviklingsafdelingen er placeret. Komatsu holder fast i, at det er en komplet Komatsu maskine med egen transmission, pumper, motor og controller. Den er ikke et samlestykke af fremmede komponenter."