Abonnementsartikel

Læssemaskinen 926M fra Caterpillar overbeviser med høj effektivitet og et væld af indstillingsmuligheder.

Caterpillars gummihjulslæsser 926M blev lanceret i begyndelsen af sidste år sammen med de to lidt større modeller 930M og 938M. Hovedpersonen i denne udgave af PowerGear er 926M, som med en kampvægt på cirka 13 tons har en størrelse, der er interessant til flere formål.

- Der er virkelig skruet op for detaljerne. Ud over at den har en Stage IV/Tier 4 Final motor, så den må arbejde i byerne, er der virkelig tænkt over tingene i udviklingen af maskinen, siger Tommy Larsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Topkvalitet

Umiddelbart ligner Cat 926M en større maskine end de 13 tons, men det skyldes primært bagenden, som rejser sig i højden. Ikke noget som generer udsynet bagud nævneværdigt, og desuden hjælper bakkameraet, som er standard, også.

- Den høje bagende skyldes placeringen af udstødningen og katalysatoren. De har været gavmilde med pladsen i motorrummet, siger Tommy Larsen, der som mekaniker ikke er utilfreds med indretningen. Tværtimod er han begejstret, da der er plads til at komme til, samt at der automatisk tændes diodelys, når der åbnes til motorrummet.

- Der er eksempelvis lys ved tankdæksel, ved kølevand, filtre og oliepinden. Det er altså smart, når man står på en mark eller en byggeplads, hvor der er sort som en hest, siger Tommy Larsen.

Glæden over pladsen gælder også, når man sidder som fører af maskinen. Som maskinfører skal man nemlig være godt kræsen for ikke at være tilfreds med kabinen.

- Den har det hele. Den er let at komme ind i, varme og ventilation fungerer perfekt, og rattet og det luftaffjedrede sæde kan indstilles på flere punkter. Joysticks følger sædet, men de kan også indstilles på flere måder uafhængigt af sædet, siger Knud Lynggaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Sædet, de har monteret i den, er noget af det bedste på markedet, tilføjer Tommy Larsen.

Detaljer som de el-styrede spejle med varme i, og fuldt ud godkendte udsyn til alle fire sider er med til at øge maskinens positive indtryk, og så er der lige det med støjniveauet. Eller rettere, manglen på samme.

Kabinen på testmaskinen dæmper ifølge fabrikstallene støjniveauet til 66 dB. Hermed ligger den lavere end nogen anden læssemaskine, vi tidligere har testet i PowerGear. Testmaskinen var udstyret med deluxe førerhuset, som den danske importør Pon Equipment har valgt at sætte som standard, og det er ganske prisværdigt. For det menneskelige øre er man på ingen måde generet af støj, når man sidder i førersædet.

- Der er praktisk talt næsten ingen støj i kabinen. Heller ikke når man befinder sig ved maskinen, mens den arbejder. Men man er ikke i tvivl om, når den bakker. Den bak-alarm er ikke til at overhøre, siger Tommy Larsen med et smil.

Hjælp og overblik

Joystickstyringen er el-styret, og det falder bestemt også i testteamets smag, da det giver rigtig god kontrol om maskinens bevægelser. Som en lille finesse kan differentialet på forakslen låses med et tryk på en lille knap på joysticket.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er ligeledes et væld af muligheder for indstillinger af skovlen eller pallegaflerne - alt efter hvad man arbejder med. Eksempelvis kan øvre og nedre højde med få tryk kodes ind via den store farvemonitor, og herefter kræver det blot et lille skub til joysticket for at hæve eller sænke som ønsket. Simpelt og effektivt.

- Maskinen gør selvfølgelig, hvad den bliver bedt om, men den kan indstilles til at gøre det samme med mindre energi fra førerens side. For eksempel med styringen hvor man kan lave fuldt udsving med små armbevægelser, siger Knud Lynggaard.

Skulle man føle sig overmatchet af teknikken og de mange indstillingsmuligheder, er der også råd for det. Monitorens skærmbilleder er lige til at gå til, og hele menuen er på dansk.

- Er menuen ikke på dansk, skal der nok være nogle gamle maskinførere som mig, der ikke vil have noget med maskinen at gøre. Men det er nemt at arbejde med. Er man i tvivl om en funktion, trykker man på knappen med spørgsmålstegnet efterfulgt af kommandoen. Så kommer der en forklaring på dansk om indholdet og funktionen. Det er rigtig godt lavet, siger Knud Lynggaard.

Bakkameraet aktiveres som på mange andre maskiner på monitoren, når der sættes i bakgear. Men som en lille ekstra detalje er der på monitoren vist to gule streger, som angiver hvor meget plads maskinen har brug for. Bakker man for eksempel ud af en maskinhal, og en af de gule streger peger mod murværket, er det en god ide at korrigere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mange finesser

Den testede maskine var udstyret med centralsmøring som rigtig mange andre maskiner i dagens maskinbranche. Placeringen af et sådan anlæg, og diskussionen af hvor meget eller lidt det forstyrrer udsynet eller maskinens æstetik, er evigt aktuel.

Cat har valgt deres egen løsning ved at placere det i en diskret beskyttelseskasse i maskinens egen gule farve lige over højre forhjul. Det kan man også være for eller imod. Hos testteamet tæller det for.

- Det virker, som det skal, og samtidig er det gemt væk og er ikke noget, som skæmmer, siger Tommy Larsen.

Der er rigtig mange finesser på maskinen, som bestemt gør den til en rigtig interessant for enhver, som har brug for en alsidig maskine med rigtig høj komfort.

- Det er en rigtig god og kraftfuld maskine, som er meget mere smart i sine funktioner og indretning, end vi er vant til at arbejde med, mener Knud Lynggaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Generelt er det en meget elektrisk anlagt maskine, som indeholder alt, hvad der kan proppes i den. Jeg kan ikke forestille mig, hvad der mere skulle tilføjes. Maskinen indeholder virkelig meget luksus. Den kører eminent godt, og den er noget af det bedste, man kan få, siger Tommy Larsen.

Maskinen blev testet med en 2,5 kubikmeter læsseskovl fra JST.