Abonnementsartikel

Der er derfor tryk på i det nordvestjyske, hvor NCC er i fuld gang med at producere og udlægge 65.000 tons asfalt til den sidste del af Holstebromotorvejen.

Til september skal samtlige 39 kilometer motorvej stå klar til indvielse. Der arbejdes derfor på højtryk på NCC's asfaltfabrikker, som skal producere mere end 65.000 tons asfalt til de sidste 15 kilometer fra Tvis til Holstebro N.

NCC's store asfaltmaskiner er netop nu begyndt at udlægge de mange tons asfalt. Motorvejen skal koble det nordvestlige Jylland til motorvejsnettet og dermed sikre en hurtigere rejsetid mellem Herning og Holstebro.

Artiklen fortsætter efter annoncen

NCC vandt asfaltentreprisen, fordi virksomheden har den volumen, der skal til for at levere og udlægge de mange tons asfalt i løbet af ganske kort tid.

Ved at genbruge gammelt asfalt i den nye asfalt sker der en direkte genanvendelse, fordi man bibeholder værdien på de materialer, der indgår.

Områdechef Frede Amdi

NCC Industry, Asfalt

- Vi har hele tre asfaltfabrikker i spil i henholdsvis Trige, Brejning og Vilsund, der i tæt samspil skal producere asfalt til både bærelag og slidlag til den sidste strækning af motorvejen. Det stiller krav til samarbejdet mellem vores fabrikker, og ikke mindst til planlægningen af vores øvrige projekter, da vores fabrikker i perioder vil være 100 procent dedikerede til motorvejsprojektet, siger Frede Amdi, områdechef i NCC Industry, Asfalt.

Et bæredygtigt aftryk

Det er dog ikke alene de mange tons asfalt, som er i fokus hos NCC i forbindelse med motorvejsprojektet. NCC satte nemlig sidste år rekord i genbrug af asfalt i sin produktion af ny asfalt, og i år har virksomheden skruet yderligere op for ambitionerne om en grønnere fremtid. Derfor får Holstebromotorvejen, lige som mange af NCC's øvrige vejprojekter, tilført masser af genbrugsasfalt.

- Ud af de 65.000 tons asfalt vil 15.000 tons være genbrugsasfalt, som skal anvendes i det nederste bærelag. Ved at genbruge gammelt asfalt i den nye asfalt sker der en direkte genanvendelse, fordi man bibeholder værdien på de materialer, der indgår. Resultatet har de samme egenskaber og kvalitet som traditionelt produceret asfalt, siger Kurt B. Hansen, produktionschef i NCC Industry, Asfalt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

NCC har de seneste par år forberedt sig på at blive endnu bedre til at producere genbrugsasfalt til det danske vejnet og har derved optimeret sin produktion, så den er gearet til at håndtere større mængder genbrugsasfalt.

- Vi glæder os over at kunne sætte et miljømæssigt og bæredygtigt aftryk på Holstebromotorvejen. Først og fremmest krydser vi fingre for, at det gode vejr fortsætter, så vi har de bedste betingelser for at komme i mål med de mange tons på så kort tid, siger Frede Amdi.

Udover produktion og udlægning af asfalt, som bliver udført af NCC's Asfaltafdeling, står NCC's Vejserviceafdeling for opsætning af vejskiltene på fem ud af de i alt syv etaper af motorvejsprojektet.