Abonnementsartikel

At en virksomhed er ejet af tredje generation er ikke et særsyn. Men hos Entreprenørfirmaet Nordkysten er der også en familieføljeton på medarbejdersiden.

Frank Schou Kruses farfar etablerede Entreprenørfirmaet Nordkysten i 1959, hvorefter Frank Schou Kruse far overtog virksomheden i 1980.

Siden 2013 har Frank Schou Kruse som tredje generation selv stået i spidsen for firmaet. Men han er ikke den eneste "3.g'er". Maskinfører Matti Jakobsen er såmænd også tredje generation i firmaet. Både hans morfar og onkel har været i Nordkysten før ham.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med sine 16 år i Nordkysten, fik Matti Jakobsen til opgave at afsøge markedet og indhente tilbud på to nye maskiner.

Jeg har en gammel skade i mit højre ben, så løsningen med joysticket giver mig helt andre og bedre arbejdsforhold i mit daglige arbejde i maskinen.

Maskinfører Matti Jakobsen

Entreprenørfirmaet Nordkysten

- Vi beskæftiger omkring 250 dygtige og kompetente medarbejdere. Sammen med vores moderne materiel og maskiner gør det os i stand til at udføre vores arbejde i meget høj kvalitet. Vi udfører blandt andet kloakering, klimasikring, fjernvarme og vandledninger for en række faste kunder som for eksempel Ørsted, siger Frank Schou Kruse.

Det endte med to maskiner fra Caterpillar - en 325FCR og en 326F.

- Vi kiggede på maskinernes pris, vi kiggede på deres gensalgsværdi, og så var vi især særligt opmærksomme på, hvilket service set-up forhandlerne kunne tilbyde, siger Matti Jakobsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Service er afgørende

Service er ofte et af de tungeste lod på vægtskålen, når der skal købes nyt grej. En maskine der holder stille, koster på omsætningen.

I sen aften var der behov for hjælp. 326'eren skulle have justeret og udskiftet en ventil, og i den forbindelse kunne Nordkysten konstatere, at Pon Equipments service levede op til det lovede.

- Jeg ringer klokken 23.00 og to timer senere er jeg kørende igen, siger Matti Jakobsen.

Båndstyring i hænderne

Op til købet af maskinerne, opstillede Matti Jakobsen en række ønsker til udstyr. Han kører selv mest i 326'eren, og den er for eksempel leveret med 16 led lygter, EC30 rotortilt og tonede ruder og kompressorhorn.

- Jeg er meget tilfreds med vores indkøb. 326'eren har en god komfort, er stærk og meget støjsvag. Og så har jeg også fået flyttet båndstyringen fra pedalerne op i joysticket. Jeg har en gammel skade i mit højre ben, så løsningen med joysticket giver mig helt andre og bedre arbejdsforhold i mit daglige arbejde i maskinen, siger Matti Jakobsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinerne blev købt sidste år. 325'eren har nu kørt omkring 2000 timer, mens 326'eren snart runder 750 timer.