Abonnementsartikel

Fem virksomheder er i spil til tømning af Strandholm Sø ved Rødbyhavn.

Midt på den kommende byggeplads for Femern-forbindelsen ved Rødbyhavn ligger i dag den otte hektar store Strandholm Sø, der skal drænes, så undergrunden kan blive undersøgt af arkæologer inden selve byggeriet af verdens længste sænketunnel går i gang.

Opgaven for entreprenørerne bliver at tømme søen for vand, men forinden skal der etableres en 350 meter lang spunsvæg, til tætning og forstærkning af det eksisterende dige, så tømningen og udgravningen kan gennemføres.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fem virksomheder er nu blevet prækvalificeret til den usædvanlige opgave.

- Vi er glade for den store interesse, og de mange anmodninger om prækvalifikation, vi har fået på denne lidt usædvanlige anlægsopgave. Strandholm Sø ligger lige der, hvor jernbane og vej føres ned mod den fremtidige tunnelportal, så vi er nødt til at flytte søen til en placering uden for byggepladsen, siger Henrik Schjøler Dahl, design manager, Femern A/S.

Strandholm Sø er en kunstig sø, der blev anlagt i forbindelse med udvinding af materialer til opførelsen af kystdiget i 1872. Søen blev senere udvidet i 1940, da der blev udgravet yderligere sand til byggeri.

Da området ikke har været anvendt til landbrugsjord i mange år, er det et af de mere interessante områder for arkæologerne fra Museum Lolland-Falster. De undersøger i øjeblikket området for den kommende byggeplads, så eventuelle oldtidsfund er registreret, før entreprenørerne rykker ind.

Som erstatning for Strandholm Sø bliver der opført en ny sø på samme størrelse cirka to kilometer øst for sommerhusene ved Hyldtofte. Denne opgave kommer i udbud på et senere tidspunkt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Femern A/S forventer at kunne tildele kontrakten i løbet af efteråret 2018.