Abonnementsartikel

Organisationerne Tekniq og Blik- og Rørarbejderforbundet går nye veje for at skabe opmærksomhed om vvs-energiuddannelsen.

De unge strømmer til vvs-energiuddannelsen, og der indgås flere uddannelsesaftaler end nogensinde.

Men ifølge brancheorganisationen Tekniq og Blik- og Rørarbejderforbundet, skal der endnu flere unge ind på uddannelsen for at dække behovet de kommende år. Derfor har arbejdsgivere og lønmodtagere i alliance søgt udenbys kompetencer i form af Kristian Aagaard Kulmbach.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Denne 21-årige ungersvend har næsten 200.000 følgere på onlinemediet Youtube og dermed et solidt tag i de unge, der følger hans "udsendelser" om alt fra madlavning til hundepasning og nu altså også om vvs-energiuddannelsen. Ifølge underdirektør i Tekniq Tina Voldby, er der behov for at gå nye veje, for at nå de unge.

- Han er mere i øjenhøjde med de unge, end vi er, og han er samtidig til stede på den kanal, de unger bruger. Derfor er han et godt match til vores kampagne, siger hun.

I den næsten syv minutter lange video fortæller Kristian Kulmbach blandt andet, at vvs-uddannelsen kan gøre én til fremtidens klimahelt, at man får løn under uddannelsen, samt at muligheden for at starte sin egen virksomhed er stor. Hvor meget youtubestjernen har fået i løn for at nå de unge, vil organisationerne dog ikke ud med.

- Vi prøver at ramme de unge på mange forskellige kommunikationsplatforme. Brugen af YouTubere er blot én af dem, og sideløbende kører der også en annoncekampagne på Facebook. Om vi fortsætter ad den vej, vil vi tage stilling til i vores kommende evaluering, siger Tina Voldby.