Abonnementsartikel

Dansk Mobil Beton har i samarbejde med TI og Norrecco udviklet en række nye betoner baseret på op til 100 procent genbrugsbeton.

En væsentlig del af det byggeaffald, der hvert år skabes i Danmark, er betonaffald i form af affald fra nedrivninger eller spild i forbindelse med produktionen af ny beton. Samtidig er vi i Danmark ved at løbe tør for nogle af de råstoffer, som blandt andet bruges til at fremstille beton til byggeriet. Derfor er det ikke bare en god idé, men også en nødvendighed at finde alternativer til de almindelige råstoffer, når man producerer nye byggematerialer.

Dansk Mobil Beton A/S har udviklet en række recepter på beton, hvor tilslaget i form af både sten og grus erstattes med 100 procent genbrug af beton fra nedrivninger og spild fra almindelig betonproduktion.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Projektet er gennemført i samarbejde med Teknologisk Institut og Norrecco A/S og med støtte fra Innovations-fonden.

Da vores beton produceres på stedet, kan vi nøjes med at levere præcist den mængde beton, som skal bruges til den aktuelle støbning. Herefter kan bilen køre videre til næste støbning indtil alle materialer er brugt op.

Direktør Ole Keinicke Christensen

Dansk Mobil Beton

- Vi forventer os meget af den nye bæredygtige beton, der nu gøres tilgængelig for alle, som ønsker at give deres byggeprojekt en grøn profil, fortæller direktør i Dansk Mobil Beton, Ole Keinicke Christensen.

Mindre spild

Der er principielt ikke noget nyt i at genbruge gammel beton i forbindelse med produktionen af ny beton, men det besværliggøres af, at langt de fleste betonværker i Danmark ikke er gearet til at anvende tilslag af nedknust materiale. Det kræver således en vis omstilling hver gang man skal producere en bæredygtig beton baseret på nedknuste materialer, uanset om der er tale om nedknust beton eller andre former for byggeaffald som for eksempel nedknust tegl.

Det problem har man ikke hos Dansk Mobil Beton, idet man benytter sig af de såkaldt mobile mixere. Det vil sige små blandeværker monteret bag på en lastbil eller sættevogn, der køres ud på byggepladsen og producerer betonen på stedet. Disse anlæg er mere fleksible og kan erstatte sten og grus med nedknust materiale.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Samtidig rummer de mobile værker også en række andre miljømæssige fordele, forklarer Ole Keinicke Christensen og uddyber:

- Da vores beton produceres på stedet, kan vi nøjes med at levere præcist den mængde beton, som skal bruges til den aktuelle støbning. Herefter kan bilen køre videre til næste støbning indtil alle materialer er brugt op.

Dermed undgår man at have beton i overskud. Det er mange gange tilfældet i mere traditionelle betonleverancer, fordi de udførende bestiller ekstra, for at være sikre på, at man ikke løber tør midt i en støbning.

- Vi forventer os meget af, både i forhold til offentlige bygherrer som kommuner, men også i forhold til private kunder, som i høj grad viser interesse for at bygge grønnere, siger Ole Keinicke Christensen.