Abonnementsartikel

FDM's sommerdæktest dumper dæk til varebiler i stor stil. Dækkene står for dårligt fast, og bremselængden er alt for lang.

Den er gal med både bremselængde og vejgreb på varevogne og minibusser, hvis de kører med visse dækmærker. Det viser årets store sommerdæktest, FDM har lavet sammen med en række europæiske bilklubber.

Her har man for første gang testet dæk til store kassevogne og minibusser, der ofte er specielt udviklede til erhvervslivets behov. Det betyder, at der er lagt særligt vægt på at lave dæk med lang levetid og høj lasteevne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dækkene er mærket med et 'C', der står for Commercial. I alt 16 dæk er testet i størrelsen 16-tommer (215/65), hvoraf 11 dumper på ringe egenskaber på våd vej, hvor de afslører bremselængder, der alt andet end imponerer.

Eksempelvis skulle testens dårligste dæk bruge hele 57 meter på at standse fra 80 km/t., hvor testens bedste dæk 'bare' skulle bruge 46 meter, før testbilen holdt stille.

Det betyder, at bilen med de dårligste dæk kørte 36 km/t., hvor den anden holdt stille. Til sammenligning skal en bil med normale personvognsdæk bruge 38 meter på at standse fra 80 km/t.

- Det er naturligvis et foruroligende ringe resultat. Særligt når man tænker på, hvor meget varevogne og håndværkerbiler fylder i trafikken. Vi kan derfor kun opfordre virksomheder til også at se på andre parametre end kun slidstyrken, når de køber dæk til virksomhedens biler. Som testen viser, er der faktisk producenter, der formår at lave dæk, som både har en god slidstyrke og gode egenskaber på våd vej, siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

Indisk førsteplads

Hos ADAC, FDM's tyske pendant, finder man listen over de afprøvede dæk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dækket med den korteste bremselængde var fra indiske Apollo efterfulgt af Continental og Goodyear. I modsatte ende finder man franske Kleber med det dæk, der klarede sig dårligst i bremsetesten.

Ifølge ADAC, passer de testede dæktyper til blandt andet VW Transporter, Opel Vivaro, Ford Transit og Iveco Daily. Der er dermed tale om nogle af de mest populære varebiler herhjemme.

Udover test af bremselængde, har man også kigget på holdbarhed. Dækket fra slovenske Sava nåede op på imponerende 81.000 kilometer. Nokian fra Finland står bag det dæk, som blev hurtigst slidt. Deres dæk nåede kun lige over 30.000 kilometer.